пʼятниця, 27 січня 2023 р.

Архів Хімія ІІІ курс (31 гр.)

Архів Хімія   ІІІ курс ( 31 гр.)  2022-2023 н. рік

                                     Дистанційне навчання з хімії 

 Шановні учні! В цьому блозі я буду проводити з вами дистанційне навчання. Зв'язок будемо підтримувати за допомогою вайбера.

    Продовжуємо працювати за підручником П.Попель "Хімія",11кл., рівень стандарту, 2019

                       електронна версія :

https://pidruchnyk.com.ua/470-hmya-popel-kriklya-11-klas.htm

                                                         ІІ семестр

                            14.02.23 Урок №16. Підсумковий урок. Останній урок !

До08.00 16.02.23    ройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4018554                   

                        09.02.23      Урок № 15. Контрольна робота.

До 08.00 10.02.23 пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3741947

     07.02.23         Урок №14. Тема. Узагальнення знань.

До 08.00 09.02.23 пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3172863

     07.02.23                                Тема програми. Хімія і прогрес людства.

Урок №13. Тема.Роль хімії у розв'язанні енергетичної, екологічної проблем.                                            "Зелена хімія: сучасні завдання перед хімічною наукою та хімічною технологією".

Опрацюйте параграфи 35 (с.213) та 36 (с.219) підручника: запишіть:

    1) Які завдання постали перед хімічною наукою в  зв'язку з екологічними проблемами?

    2) Що означає поняття "зелена хімія"?

    3) Підготуйте навчальні проєкти: "Вирішення проблеми утилізіції різних видів електричних                                                                      ламп".

                                                               "Підготуйте есе іноземною мовою (яка вивчається у нашому

                                                               ліцею) "Роль хімії у моєму житті".

 

     31.01.23                                Тема програми. Хімія і прогрес людства.

          Урок № 12.  Тема.Роль хімії у розв'язанні продовольчої і сировинної                                                           проблем.

 Опрацюйте параграф 34 с.210 підручника, перегляньте презентаціюі запишіть в чому полягає роль хімії у розв'язанні продовольчої проблеми.                                                                                   

     31.01.23                                Тема програми. Хімія і прогрес людства.

  Урок №11. Роль хімії у створенні нових матеріалів, розвитку нових                                    напрямів технологій.

   Опрацюйте параграф 34 підручника до статті "Хімія в розв'язанні продовольчої проблеми" на с.210 , перегляньте презентацію, дайте відповідь, що таке наноматеріали, їх застосування.

               https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-nanomateriali-399612.html              

 24.01.23                Тема програми. Неорганічні речовини і їхні властивост

                                      Урок 10.  Практична робота 1

          Тема.  «Генетичні зв’язки між неорганічними речовинами»

 Ознайомтесь з інструцією, правилами техніки безпеки, запишіть тему, мету, генетичний ланцюг, посередині аркуша напишіть Хід роботи, перегяньте відео спочатку до першого досліду  і опишіть його (дайте відповіді на питання), потім перегляньте відео до кожного досліду і опишіть кожний дослід. У висновках записуєте, із яких речовин можна добути данну речовину.

Тема.  «Генетичні зв’язки між неорганічними речовинами»

Мета: навчитися експериментально доводити наявність генетичного зв’язку між неорганічними речовинами на прикладі складеного фрагмента генетичного ланцюга

 Обладнання: штатив із пробірками, піпетка, газовідвідна трубка, пальник (спиртівка)

Реактиви: мідний дріт,розчини: натрій  гідроксиду, сульфатної кислоти, нітратної кислоти. 

Завдання: складіть фрагмент генетичного ланцюга з речовин у наведених переліках.  Перегляньте відео проведення дослідів і опишіть спостереження та складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.  Оформіть звіт, давши відповіді на питання.

                                       Генетичний ланцюг

 Мідь → купрум (ІІ) оксид → купрум(ІІ) сульфат → купрум (ІІ) гідроксид→  купрум (ІІ) нітрат

Правила безпеки:

 Перегляньте відео за посиланням  https://youtu.be/BiuvThAaO18


 

Хід роботи

 Перегляньте відео за посиланнями та запишіть спостереження і хімічні реакції до дослідів

Перелік 1 . Запишіть фрагмент генетичного ланцюга хімічними формулами

_Cu_ → _CuO__ → _CuSO4_ → _Cu(OH)2_ → _Cu(NO3)2_ .

Відповідно до даного генетичного ланцюга запишіть порядок виконання експерименту. (використовуйте посилання на відео досліди)

1)    Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/NygjkiB  та запишіть:

порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для першої ланки генетичного ланцюга) __________________________________________________________

_Прожарюю   мідний дріт у полум'ї пальника. Спостерігаю утворення чорного порошку на  _________________________________________________________

__________________________________________________________

Спостереження

-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;

Спостерігаю утворення чорного порошку на  ______________________________________________________

___поверхні дроту______________________________________________________

-         складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.

______________________________________________________________________________Си+...... +  = __запишіть рівняння із відео____________________________________________________________________________________________________________

Висновок:___Для__добування купрум(ІІ) оксиду __їз міді необхідно__щоб мідь прореагувала із киснем. Для цього_прожарюєм мідь._____________________________________________

________________________________________________________________

2)    Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/bygkYu0   та запишіть:

порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для другої ланки генетичного ланцюга) __________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________


 

Спостереження

-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;

_____________________________________________________________

_________________________________________________________

-         складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Висновок:_______________________________________________________

________________________________________________________________

3)    Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/AygluO8    та запишіть:

порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для третьої ланки генетичного ланцюга) __________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

Спостереження

-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;

_____________________________________________________________

_________________________________________________________

-         складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Висновок:_______________________________________________________

________________________________________________________________

 


 

4)    Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/wyglnJx   та запишіть:

порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для четвертої ланки генетичного ланцюга) __________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

Спостереження

-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;

_____________________________________________________________

_________________________________________________________

-         складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Висновок:_______________________________________________________

________________________________________________________________

 

     17.01.23,   24.01.23                Тема програми. Неорганічні речовини і їхні властивості. 

Уроки№№ 8,9  Тема. Генетичні зв'язки між основними класами неорганічних                                                   сполук.
Переглянути відео, опрацювати текст, виконати завдання із тексту  

  У підручнику цей матеріал викладено у параграфі 33 на с.198
1Виписати формули всіх:а) основ  
             б) кислот
             в)  оксидів
             г)солей

Cu(OH)2  ,Na2O  ,P2O5 , HNO3 , AL2(SO4)3,  KOH  ,HCI

Fe(OH)2,  CaO   , SO3 ,  H3PO , MgCI2,  NaOH , H2S

Fe(OH)3 , K2O  ,CO2  ,   HCI  , Zn3(PO4)2,  Ba(OH)2,  HNO3.

Розглядаючи хімічні властивості сполук різних класів, можна простежити, як вони пов’язані за походженням, тобто скласти генетичні ряди, в яких простежується споріднений зв’язок між класами неорганічних сполук.

Генетичний зв’язок — це зв’язок між речовинами різ­них класів, що ґрунтується на взаємоперетворенні речо­вин і показує походження одних речовин від інших.

Знання генетичних зв’язків пояснює різноманітність класів неорганічних сполук і речовин у природі, відкриває перед уче­ними перспективи створення нових речовин.

Було давно помічено, що речовини, які беруть свій початок від простих речовин — металів, суттєво відрізняються за влас­тивостями від речовин, що беруть початок від неметалів. Тому розрізняють два генетичних ряди: генетичний ряд металів та генетичний ряд неметалів.

            Генетичний ряд металів. Генетичний ряд металів має такий

вигляд: ___

метал —> основний оксид —>основа (луг) —> сіль.

Метал, що започатковує генетичний ряд, наявний в усіх його складних речовинах, наприклад:

                                                 1              2                    3

Ca —> CaO —>Са(ОН)2 —>СаС12

1)   2Са + 02 = 2СаО;

2)  СаО + Н20 = Са(ОН)2;

3)  Са(ОН)2 + 2НС1 = СаС12 + 2Н20.      

Правило генетичних зв’язків:

1. Кількість стрілочок у схемі відповідає кількості рівнянь хі­мічних реакцій, які необхідно скласти.

2.  Сполуки, записані перед стрілочкою, обов’язково мають вступити в хімічну реакцію.

3.  Сполуки, записані пір ля стрілочки, мають утворитися внаслі­док реакції.

 

Проте, як вам відомо, нерозчинну основу не можна добути з оксиду, піддавши його взаємодії з водою. Тому генетичний зв’язок ускладнюється на одну ланку:

метал —> основний оксид —>сіль —> основа —> інша сіль.

Для заліза та сполук  Феруму він має вигляд:

                                           1              2                  3                    4

Fe —> FeO—> FeS04 —> Fe(OH)2 —> FeCl2

 

1)      2Fe+O2=2FeO

2)      FeO + H2SO4=FeSO4+H2O

3)      FeSO4+2NaOH =Fe(OH)2   +Na2SO4

4)      Fe(OH)2+2HCl= FeCl2+2H2O       

              Генетичний ряд неметалів. Генетичний ряд неметалів вибу­довується за тим самим принципом, що й металів, лише гідрат оксиду в ньому не основа, а кислота:

неметал —> кислотний оксид —>  кислота —> сіль.

Розглянемо генетичний ряд неметалів на прикладі сірки:

                    1               2                    3

 —> S02  —> Н2S03  —> К2S03

1S + 02 = S02;

2)  Н20 + S02 = Н2S03;

3)  2КОН + Н2S0з = К2S03 + 2Н20.

2.      Генетичний ряд неметалів, у якому основою виступає нерозчинна кислота. Цей ряд можна представити за допомогою таких перетворень:

неметал —> кислотний оксид —сіль —> кислота —> кислотний оксид —> неметал.

Наприклад, генетичний ряд Сіліцію:

    1                   2                  3                  4             5

Si —> SіO2 —> Na2SiО3 —> НSіО3 —> SiO2 —> Si.

1)         Si + O2 = SіO2

2)      SіO2 + 2NaОH = Na2SiО3 + НО

3)      Na2SiО3 + 2НCl = 2NaCl + Н2SiО3

4)      Н2SiО3 = SiО2 + НО

5)      SiО2 = Si + О2


Отже, ви ознайомилися з типовими варіантами генетичних рядів металів і неметалів.

Проте необов’язково, щоб з утворенням солі генетичний ряд завершувався. Його можна продовжити і, зокрема, у зворотно­му напрямі:

       1             2                3                     4                 5                    6               7

Cu > CuO > CuS04 >Cu(OH)2 > CuCl2   > Cu(OH)2 > CuO > Cu

1)    2Cu + 02 = 2CuO;

2)    CuO + H2S04 - CuS04 + H20;

3)    CuS04 + 2KOH - Cu(OH)2 + K2S04;

4)    Cu(OH)2 + 2HC1 - CuCl2 + 2H20.

5)    CuСl2 + 2NaOH = Cu(OH)2 + NaCl

                   t

6)    Си(ОН)2 —> CuO + Н20;

                        t

7)    CuO + Н2 > Cu + Н20.

Варіант I

Дано ряд речовин:

Са(NО3), Н2S04Са(ОН)2SiО2, Са, А1(0Н)2, Н8, СаО, РеS04, Р205

 Випишіть речовини, що утворюють генетичний ряд; складіть схему цього зв’язку, напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна його здійснити.

Варіант II

    Дано ряд речовин:

КОН, S03КNO3НN03, K, К 20,Сu, Na 2So 4, Al(OH)3

 Випишіть речовини,  що утворюють генетичний рядскладіть схему цього звязкунапишіть рівняння реакційз допомогою яких можна його здійснити

     

                         Тема програми. Неорганічні речовини і їхні властивості. 

                17.01.2023     Урок №7. Тема. Представлення проєктів.

На наступний урок підготувати один із проєктів (презентація, буклет, тощо):
      1.Раціональне використання добрив та проблема охорони довкілля.
      2.Запобігання негативному впливові нітратів на організм людини.
      3.Дослідження рН грунтів своєї місцевості.Складання карти родючості.
      4.Неорганічні речовини у фармації(або домашній аптечці) і харчовій промисловості.

    28.12.22           Тема програми. Неорганічні речовини і їхні властивості. 

               Урок № 6. Контрольна робота.

До 20.00 28.12.22 пройти тестування.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4316144

    16.11.22           Тема програми. Неорганічні речовини і їхні властивості. 

 Уроки№ 5.Тема. Мінеральні добрива.Поняття про кислотні та лужні грунти

1.Прочитайте §30 підручника.

2.Дайте визначення мінеральних добрив (письмово)

3.Складіть схему класифікації добрив

4. Дайте відповіді на запитання: які грунти називаються кислими

, а які- лужними? ( письмово)

5. Виконайте тест (письмово)

.

                Грунти. Добрива.

Тест 

1.       Нейтральному  середовищу відповідає водневий показник:

                  А    рН > 7   

                  Б    рН < 7     

                  В   рН = 7       

                  Г    рН = 14 

2.       В сільському господарстві ґрунти з рН > 6,6 вважаються:

                     А     кислими             

                     Б     лужними   

                     В    засоленими          

                     Г    нейтральними         

3.       В лужних ґрунтах спостерігається надмірна концентрація катіонів:

                       А    Mn2+                

                       Б    Ca2+             

                       В    Fe3+             

                       Г    Al3+  

4.       Для зменшення кислотності ґрунтів вносять:

                        А      вапняні суміші       

                        Б       амоніак    

                        В      амонію сульфат         

                        Г      торф     

5.       До мікроелементів належать:

                  А  Нітроген     

                  Б   Калій          

                  В   Манган     

                  Г    Ферум

6.       Мінеральні добрива це речовини, які належать до класу: 

               А    Оксидів        

               Б     Солей        

               В    Кислот       

               Г    Основ         

7.       Серед мінеральних добрив НЕ виділяють:

                А    Нітратні   

                Б     Калійні    

                В    Нітритні      

                Г  Фосфатні              

8.       (NH4)2SO4 відносять до:

                А     Калійних добрив      

                Б      Комплексних добрив

                В     Нітратних добрив          

                 Г     Фосфатних добрив                                                                        

9.       Оберіть варіант відповіді, в якому вказано способи для нейтралізації

           ґрунту з рН=3,1 та ґрунту  з рН=13,4 відповідно.

                       А     Гупсування, кип'ятіння      

                       Б      Гіпсування, вапнування

                       В      Вапнування, кип'ятіння        

                       Г      Вапнування, гіпсування                                                       

10.     Скільки  хімічних  елементів  необхідно  рослині  для  повноцінного 

          розвитку?

                         А   12 

                         Б   25   

                         В   70    

                         Г   108

11.     Яке  добриво  містить  не  один  поживний  елемент?

                    А   амофос              

                    Б   подвійний  суперфосфат

                    В   амоній сульфат            

                    Г    амоніачна селітра

12.     Які  бувають  добрива?        

На наступний урок підготувати один із проєктів (презентація, буклет, тощо):
      1.Раціональне використання добрив та проблема охорони довкілля.
      2.Запобігання негативному впливові нітратів на організм людини.
      3.Дослідження рН грунтів своєї місцевості.Складання карти родючості.

      4.Неорганічні речовини у фармації(або домашній аптечці) і харчовій промисловості.

    09.11.22           Тема програми. Неорганічні речовини і їхні властивості.     

    Урок №4. Тема. Біологічне значення металічних і неметалічних елементів. 

    Інформація цієї теми дуже важлива для вашого здоров'я, тому віднесіться сер'йозно до її вивчення :йдеться про правильне харчування. 

    1На основі тексту параграфа 32 підручника схарактеризуйте біологічну роль трьох  металічних і двох неметалічних елементів (на власний вибір).

    2.Запишіть джерела біологічно активних елементів.Проаналізуйте свій раціон.Чи правильно ви харчуєтесь?                                        

                         Тема програми. Неорганічні речовини і їхні властивості. 

  02.11.22 Урок № 3. Тема. Сучасні силікатні матеріали. 

Прочитайте текст і запишіть:

1.Назви сучасних силікатних матеріали.

2.Сировина для виробництва скла: склад, формула.

3.Які споруди використовуються для виготовлення скла?

4.За якої t варять скло?

5.Галузі застосування склониток.

6.Сировина для виготовлення цементу.

7.Склад бетону.

8.Перелічити керамічні виоби.

Цемент, бетон, цегла, кераміка, скло — продукція силікатної промисловості. 

                                     СКЛО

  Виготовлення скляних виробів можливе лише з гарячої розплавленої маси, а розм'якшуватися скло починає за температури 900 °С, рідким скло стає за температури 1500 °С.Виготовляють (варять) звичайне віконне скло із соди Na2CO3, вапняку CaCO3 та кварцового піску SiO2 за температури 1500 °С у спеціальних печах безперервної дії. За добу з однієї печі одержують до 300 т продукції. Про розміри такої печі, свідчить її варильний басейн довжиною у 40 м, шириною у 10 м і висотою у 1,5 м.

Хімізм виготовлення скла ґрунтується на властивостях карбонатів розкладатися під час нагрівання та властивостях основних і кислотних оксидів взаємодіяти між собою:

CaCO3= СаО + CO2↑;

СаО + SiO2 = CaSiO3;

Na2CO3 + SiO2= Na2SiO3 + CO2↑;

CaCO3 + SiO2 = CaSiO3 + CO2↑.

Сировину беруть у співвідношенні, що забезпечує утворення скла з приблизно таким складом: Na2O · CaO · 6SiO2.

Скло звичайне (з нього виготовляють віконні шибки, скляні банки і пляшки) — прозорий аморфний сплав суміші натрій силікату з кальцій силікатом і кварцовим піском.

Здатність скла пропускати сонячні промені, поступовий перехід із твердого стану в рідкий через відсутність постійної точки плавлення й кипіння, стійкість до дії кислот, лугів тощо, а також урізноманітнення інших його фізичних характеристик за рахунок уведення добавок дають змогу одержувати різні види скла, що широко використовуються.

Заміною одних компонентів сировини на інші, уведенням різноманітних добавок, зміною вмісту окремих складових скла виготовляють різні його види.

РІЗНОВИДИ СКЛА ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ. Якщо натрій карбонат замінити на калій карбонат, то утвориться скло, міцніше за віконне. З нього виготовляють хімічний посуд, у якому можна кип'ятити рідини, не боячись, що посуд трісне.

Мал. 79. Предмети, виготовлені з різних видів скла

Якщо чистий кварцовий пісок розплавити, а потім дати йому повільно охолонути, то утвориться кварцове скло. Лабораторний посуд, виготовлений з такого скла, можна розжарити до білого кольору, після чого опустити в холодну воду, і він не трісне. Кварцове скло пропускає ультрафіолетові промені, цю його властивість використовують у медицині (кварцові лампи), соляріях.

Установлено, що ферум(ІІІ) оксид надає склу коричневого кольору, кобальт(ІІ) оксид робить скло синім, хром(ІІІ) оксид — зеленим. Від додавання невеликої кількості порошку золота скло стає рубіновим, тобто пурпурово-червоним.

Одним із досягнень хімічної науки ХХ ст. стало створення склониток і скловолокна (мал. 80). Відтепер склонитки використовують як світловоди для передавання зображень і звуків. Без цього не існувало б кабельного телебачення, телефонного зв'язку, не було б приладів, що діагностують стан внутрішніх органів людини.

Мал. 80. Скловолокно

Кришталеве скло виготовляють з калій карбонату, плюмбум(ІІ) оксиду, уміст якого дорівнює майже 24 %, і кварцового піску. Це скло має високий коефіцієнт заломлення світла, тому його використовують в оптиці (виготовлення лінз і призм). Оскільки кришталеве скло має яскравий блиск, його гранують, щоб виготовити красиві вази й столовий посуд.

Емальований посуд вам добре відомий. Емаль — це матеріал, виготовлений із звичайної скломаси шляхом додавання до неї станум(IV) оксиду. Кольоровою емаллю оздоблюють прикраси (мал. 81, а), картини (мал. 81, б), вази (мал. 81, в) тощо.

Мал. 81. Оздоблення емаллю

За певних умов аморфну скломасу піддають частковій перекристалізації з утворенням білого, непрозорого, термостійкого й міцного матеріалу, що називається ситал.

З нього виготовляють побутовий вогнетривкий кухонний посуд: каструлі, форми для запікання, жаровні, сковорідки тощо (мал. 82).

Мал. 82. Вогнетривкий кухонний посуд із ситалу

ЦЕМЕНТ. Споруди високої міцності й тривалого призначення (будинки, тунелі, мости) будують з обов'язковим використанням цементу (за винятком дерев'яних будиночків і невеликих містків місцевого значення). Цей матеріал має рідкісну властивість — з роками його твердість збільшується.

Є різні сорти цементу, серед найуживаніших — портландцемент. Як сировину для виробництва цементу використовують вапняк і глину, рідше мергель — природну суміш цих двох речовин. Формулу вапняку ви знаєте, склад глини передають записом Al2O3 · 2SiO2 · 2Н2О.

Якщо передати склад цементу формулами оксидів, то виявиться, що він містить 62-76 % СаО, 20-24 % SiO2, 4-7 % Al2O3, незначну кількість Fe2O3 та MgO.

На будівництві цемент змішують з піском і водою. Утворену суміш називають цементним або будівельним розчином, з часом він стає кам'янистим. Цементний розчин є незамінним зв'язувальним матеріалом для цегли, будівельних блоків тощо. Затвердіння відбувається внаслідок того, що складові речовини цементу з водою утворюють відповідні кристалогідрати. Давній Київ наші предки будували з використанням в'яжучої маси на зразок цементу, яку виготовляли з вапняку і випаленої глини «цем'янки». Перші цементні заводи України були збудовані на Донеччині і Рівненщині наприкінці ХІХ ст. Архітектор В. Городецький в 1903 р. використав вітчизняний цемент для виготовлення оздоблення однієї з найкрасивіших будівель ХХ ст., яка й донині прикрашає Київ (мал. 83).

Мал. 83. Будинок з химерами архітектора В. Городецького

Суміш щебеню (подрібненої гірської породи гранітного походження), піску і цементу називається бетон, без якого неможливе зведення мостів, будинків, гребель. Бетон, підсилений залізним каркасом, називається залізобетоном.

Силікатна промисловість включає також керамічне виробництво. До керамічних виробів належать будівельна цегла (мал. 84, а) (її виробляють найбільше), кахлі, облицювальні плитки, раковини умивальників, посуд із порцеляни і фаянсу тощо (мал. 84, б).

Мал. 84. Вироби з кераміки

Особливістю керамічного виробництва є те, що вироби після формування випалюють. З однорідної суміші глини, піску і води формують цеглини, а потім їх висушують у призначених для цього печах. Глина, змочена водою, стає схожою на пластилін і їй можна надати різної форми. На цій властивості глини ґрунтується гончарство. Амфори, глечики, миски — ці та інші гончарні вироби знаходять археологи під час розкопок давніх поселень . І нині, незважаючи на велику різноманітність матеріалів, люди не відмовилися від створення гончарних виробів  . Україна славиться такими виробами, їх виробництвом займаються гончарі в різних регіонах. Одним з найбільших осередків виробництва гончарної кераміки в Україні є селище міського типу Опішня Полтавської області. Для виготовлення порцеляни використовують білу глину каолін Al2O3 · 2SiO2 · 2H2O, у меншій кількості беруть польовий шпат K2O · Al2O3 · 6SiO2 і кварцовий пісок SiO2 У техніці застосовують електроізоляційні властивості порцеляни, її хімічну стійкість. З менш очищеної сировини, ніж та, з якої виробляють порцеляну, одержують грубіший матеріал — фаянс, що використовують так само, як порцеляну.            

                            Тема програми. Повторення.

      Урок №2.         Тема. Окисно - відновні реакції.
   1Ознайомтесь з опорним конспектом.
     Усі хімічні реакції можна розподілити на дві групи. У реакціях першої групи ступінь окиснення всіх елементів, що входять до складу речовин, залишається незмінним, а в реакціях другої групи – змінюється. Реакції, внаслідок яких змінюються ступені окиснення елементів, називаються окисно-відновними. Слід звернути увагу на те, що окисно-відновні процеси надзвичайно поширені в природі (засвоєння вуглекислого газу рослинами, корозія металів та ін.) і відіграють важливу роль у практичній діяльності людини (добування металів і неметалів із руд, використання хімічних джерел струму, боротьба з корозією, виробництво хімічних продуктів і под.). З позицій електронної теорії окисно-відновний процес зумовлений переміщенням електронів від одних частинок (атомів, молекул, іонів) до інших. Процес втрати частинкою електронів називається окисненням, а процес приєднання електронів до частинки – відновленням.  Речовина, до складу якої входить окиснюваний елемент (тобто елемент, який втрачає електрони), називається відновником, а речовина, яка містить відновлюваний елемент (тобто елемент, який приєднує електрони) – окисником.  під час окисно-відновних реакцій загальне число електронів, що віддає відновник, повинно дорівнювати загальному числу електронів, які приєднує окисник. На цій закономірності базується визначення коефіцієнтів в окисно-відновних реакціях: метод електронного балансу. 

  2.  Повторіть, а можливо, і вивчіть теоретичний матеріал за підручником для 9 класу. На мою думку, вам найкраще скористатися підручником  О.В.Березан, "Хімія",9кл., параграфи 15,18. https://pidruchnyk.com.ua/1039-himiya-berezan-9-klas.html

   3.Виконайте письмово вправи після параграфа 18.(№1а,б,г  №3а с.95)

                            Тема програми. Повторення.

 Урок №1.             Тема уроку . Основні класи неорганічних сполук .

1. Почитайте текст, перегляньте відео та виконайте завдання. 

     https://www.youtube.com/watch?v=t0q0n92QP7o&ab_channel=%D0%9F%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D0%97%D0%9D%D0%9E

    Вам відомо, що всі речовини поділяються на органічні  ( сполуки Карбону ) та неорганічні. Галузь хімічної науки, яка вивчає неорганічні речовини називається неорганічною хімією.

 Відомі сотні тисяч неорганічних речовин. Щоб в них розібратися вчені розділили ці речовини на групи , які назвали класами.

 За складом неорганічні сполуки поділяються на чотири класи : оксиди, основи, кислоти, солі.                                                                                                    

 Оксиди – це складні речовини, що складаються з атомів двох хімічних елементів, один з яких є Оксиген .(СuО ,  СO2,  ZnO )

( наводимо приклади )

 Основи - це складні речовини, що складаються, з атом металів та однієї чи кількох гідроксильних груп – ОН.

NaOHMg(OH)2, LiOH Са(HO)2 )

 Кислоти -  це складні речовини, що складаються, з атомів Гідрогену й кислотних залишків.

(  H2SO4 H2SНNO3 )

 Солі - це складні речовини, що складаються, з атом металів і кислотних залишків.

LiCl NaCl K3PO4 )

                                  Класифікація оксидів

 Оксиди металів  Оксиди неметалів      Амфотерні            Несолетворні

   (основні)                 (кислотні)               Аl2O3                        СО

СаО                 SO2                             ТiO2                       N2O

СuО                 СO2                             ZnO                        N0

К2O                  Мn2O7

                       Назви оксидів за сучасною українською номенклатурою                                                     

                                                                                                                                                                     Назва елемента  + Оксид.

      CaO – кальцій оксид ;

      Na2O – натрій оксид ;

      Al2O3 - алюміній оксид.

           •      Назва елемента + (валентність, якщо вона змінна) + Оксид.

      Р205 - фосфор (V) оксид ;

      CO – карбон ( ІІ ) оксид ;

      SO3 -  сульфур(VI) оксид.

            І.Складіть формули оксидів

      барій оксид -

      фосфор (ІІІоксид-

      ферум (II) оксид -

      сульфур (IV) оксид -

      калій оксид -

      сульфур(VI) оксид -

      ферум (IIІоксид –

      натрій оксид –

      силіцій оксид -

                   ІІ. Робота з таблицею :                                                                                                                                                                            

А

Б

В

Г

Д

Е

1

S

P

K2SO4

CO

FeCl2

CO2

2

НNO3

Li

Ag2О

CuSO4

H2SO4

CaO

3

NaCl

Са(HO)2

Sr(OH)2

Na2SiO3

Hg

HgO

4

C4H10

H2SO3

Mg

FeCl3

C6H12O6

Al2O3

5

K2O

Na2O

ZnO

BaCl2

FeS

SnO2

6

FeS 2

Fe

BaSO3

C3H8

N2

LiOH

7

K3PO4

MgSO4

Р205

Cu(OH)2

Rb

SnF4

8

Br2

Cl2O7

NaCl

HI

KMnO4

H3PO4

9

Fe(OH)2

Cr2O3

Ca

PbS

Mg(OH)2

CaCO3

10

LiCl

K2ZnO2

Fe2O3

AgCl

N2O5

Cl2

11

HF

H2S

NaOH

O2

FeO

SrSO4

12

ZnS

Ca3P2

Al4C3

CH4

Mn

Fe2O3

 

1. Виберіть із 5 ряду таблиці формули оксидів.

2. Виберіть із стовпця В усі формули основ і дайте їм назви.

3. Виберіть із 8 ряду формули кислот, дайте їм назви.

4. Виберіть із стовпця Г формули солей,дайте їм назви.

 ІІІ. Задачі :

1. Яку масу сульфур(VI) оксиду можна одержати з  сульфур(IV) оксиду і 5,6 л 

    кисню (н. у.)?

2. Магній 4,8 г спалили в атмосфері кисню. Яка маса магній оксиду утворилася ?

Немає коментарів:

Дописати коментар