неділя, 29 січня 2023 р.

Архів Біологія І курс (11,12 гр.)

 Архів  Біологія І курс (11,12 гр.) 2022-2023 н.р.        

                  Дистанційне навчання з предмета "Біологія та екологія"

  Шановні учні! В цьому блозі я буду проводити з вами дистанційне навчання. Зв'язок будемо підтримувати за допомогою вайбера.

     Підручник :  Л.І. Остапченко "Біологія і екологія" 10кл., рівень стандарту, К., "Генеза",2018

   електронна версія    https://pidruchnyk.com.ua/1368-biologiya-ekologiya-ostapchenko-10-klas.html

       Спочатку вивчіть теоретичний матеріал. Для цього ознайомтесь з  переліком знань, які Ви повині засвоїти опановуючи цю тему ( напочатку кожної теми у підручнику є такий перелік), потім у зошит запишіть № уроку, його тему і складіть короткий конспект вказаного параграфа по підручнику. Після вивчення теорії приступайте до виконання завдань. Готуйтесь до уроків систематично, згідно розкладу.

          Починаючи з 35 уроку працюємо за підручником

К.Задорожний "Біологія і екологія",рівень стандарту, 2018р.

https://shkola.in.ua/1625-biolohiia-i-ekolohiia-10-klas-zadorozhnyi-2018-stand.html

                                                   ІІ семестр


 Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи 

  21.04.23                                    Тема програми. Репродукція та розвиток

           Урок № 69.  Тема. Можливості й перспективи застосування досягнень

                                                біології.

    Перегляньте відео і запишіть як біологічні науки допомагають людині у розв'язанні

 енергетичної проблеми, сільському господарстві, медицині .

https://strojsoc.ptu.org.ua/wp-content/uploads/2020/03/%D0%91%D1%96%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F.-%D0%A1-21.-23.03.pdf

Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи  

 21.04.23                                     Тема програми. Репродукція та розвиток

                  Урок № 68. Тема. Узагальнення та систематизація знань.

    До21.04.23 до12.00 пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9018753

Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи  

                                         Тема програми. Репродукція та розвиток         21.04.23

                         Урок № 66. Тема. Ембріогенез людини.

Лабораторна робота №4

Тема. Вивчення етапів ембріогенезу.

Мета: вивчити стадії та особливості ембріонального розвитку.

Обладнання: cхеми «Етапи ембріогенезу», «Зародкові листки», підручник «Біологія і екологія» (рівень стандарту) 10 клас Андерсон О.А.; Чернінський О. А; Вихренко М.А. (2018) - § 49 с. 193

https://pidruchnyk.com.ua/1132-biologiya-ekologiya-10-klas-anderson.html

                                    Словничок

Дроблення – це серія мітотичних поділів зиготи, яка настає після запліднення.

Бластуляція – завершальний етап періоду дроблення яйця багатоклітинних тварин, протягом якого відбувається утворення бластули.

Гаструляція – процес морфогенетичних змін, що супроводжується розмноженням, зростанням, направленим переміщенням і диференціюванням клітин, у результаті чого утворюються зародкові листки.

 Гістогенез – це сукупність процесів, що призводять до утворення або відновлення тканин у ході онтогенезу.

Нейруляція – це утворення нервової пластинки і її замикання в нервову трубку в процесі зародкового розвитку у хордових.

Органогенез – це процеси утворення та розвитку органів у тварин.

Ембріональна індукція – взаємодія між частинами багатоклітинного організму під час його ембріонального розвитку. Явище полягає в тому, що клітини одного типу діють на стадії ембріогенезу як організатори для клітин іншого типу. За відсутності певних «організаторів» розвиток клітин може піти зовсім іншим шляхом.

Хід роботи

1. Опрацюйте  інформацію  §49 Біологія і екологія (рівень стандарту) 10 клас Андерсон О.А.; Чернінський О.А; Вихренко М.А. (2018). або(Л.І.Остапченко

"Біологія і екологія" 10кл., §50 с.180 https://pidruchnyk.com.ua/1368-biologiya-ekologiya-ostapchenko-10-klas.html )

2. Розгляньте схеми етапів ембріогенезу. Замалюйте, підпишіть малюнок, зробіть позначення. (Мал.221 с.193).

3. Складіть порівняльну таблицю етапів ембріонального розвитку:

Етапи ембріогенезу

Етапи

Основні особливості

Зміни в клітинах

Запліднення

 

 

Бластула

 

 

Гаструла

 

 

4. Охарактеризуйте зародкові листки, всі дані зведіть до таблиці.

Характеристика зародкових листків.

Зародковий листок

На якій стадії утворюється

Які тканини та органи утворює

Ектодерма

 

 

Ентодерма

 

 

Мезодерма

 

 

5. Складіть висновок. Висновок краще зробити за алгоритмом:

  • Після запліднення ________ сперматозоїдом утворюється __________, яка починає кратно поділятися. Такий поділ називається ________ і в результаті нього утворюється _________. Наступним етапом є _________. Спочатку утворюються два зародкові шари: _______ і ________. Потім утворюється третій шар - ___________. Далі утворюються основні тканини. Цей процес отримав назву ________. Після цього починається утворення органів - ____________. З моменту закладання нервової трубки зародок називається ____________. Розвиток ембріону в хордових закінчується ____________.


   Число для учнів 11 групи  29.03.23                                     Число для учнів 12 групи   30.03.23

                        Тема програми. Репродукція та розвиток 

 Урок №58.Тема. Особливості процесів регенерації організму людини.

Опрацювати & 44 підручника К. Задорожний.Письмово дати відповіді на 1-3 

питання.

   Число для учнів 11 групи  29.03.23                                                       Число для учнів 12 групи

                        Тема програми. Репродукція та розвиток.                                     30.03.23

        Урок № 57. Тема. Репродукція як механізм забезпечення безперерв

                                                ності існування видів.

Опрацювати & 43  с.164.підручника К. Задорожний.Записати визначення 

1.репродукції

2 форми розмноження організмів

3 нестатеве розмноження

4 статеве розмноження

   Число для учнів 11 групи                                                                        Число для учнів 12 групи

    22.03.23                  Тема програми. Спадковість і мінливість.    29.03.23

                                        Уроки №55,  №56. Контрольна робота

До 20.00 30.03.23 пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2771511

   Число для учнів 11 групи                                                                        Число для учнів 12 групи

                                 Тема програми. Спадковість і мінливість.         22.03.23   

                   Урок № 54. Тема. Представлення проєктів.

    №2.Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

    №3Скринінг-програми для новонароджених.

    №4.Генотерапія та її перспекстиви.       

   Число для учнів 11 групи                                                                        Число для учнів 12 групи           22.03.23                         Тема програми. Спадковість і мінливість.       22.03.23  

  Урок №53. Тема.Методи діагностики та профілактики спадкових 

                                     хвороб людини.

Опрацювати & 42 c.158( К.Задорожний "Біологія і екологія"),письмово відповісти

на питання після параграфа.             

 Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи        15.03.23                        Тема програми. Спадковість і мінливість.           15.03.23                       

                         Урок № 52. Тема. Медична генетика.

    Перегляньте відео, опрацюйте && 39 -41, письмово відповісти на запитання №№ 1-3 після & 39, № 1,2 після &

40, №№ 1-3 після & 41.

    https://naurok.com.ua/prezentaciya-medichna-genetika-225663.html

                          

 Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи        15.03.23                        Тема програми. Спадковість і мінливість.           15.03.23

                  Урок № 51. Тема.Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

    Вивчіть && 37,38, перегляньте відео, письмово дайте відповіди на 1-4 запитання & 37 і 1-3

запитання &38.

    https://www.google.com/search?q=%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B5%D0%BE+%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D1%96%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B3+%D0%B2+%D0%BB%D1%8E%D0%B4%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D1%85+%D1%81%D0%BF%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%B0%D1%85&oq=%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B5%D0%BE+%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9&aqs=chrome.3.0i512l2j69i57j0i22i30.27558j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:9e8727bc,vid:aQaFRwash5U

Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи        08.03.23                        Тема програми. Спадковість і мінливість.             08.03.23

  Урок № 50.  Тема. Закономірності спадкової мінливості юдини.

    Вивчіть &, & 32,33, перегляньте презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-spadkova-minlivist-93279.html

    Дайте письмово відповіді на запитання 1 -4 на с.133, та 1 - 5 на с.135.

Пройти тестування до 08.00 09.03.23

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2749470


Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи        08.03.23                        Тема програми. Спадковість і мінливість.             08.03.23

             Урок № 49. Тема. Закономірності неспадкової мінливості людини.

    Вивчіть & 35 перегляньте презентацію, виконайте лабораторну роботу № 2 і оформіть її.

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-modifikaciyna-minlivist-90983.html

                        Тема.Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.

        Мета. Ознайомитись з модифікаційноїю мінливостю на прикладі біологічних об'єктів,

навчитися будувати варіаційний ряд і варіаційну криву.

        Обладнання: бульби картоплі.

                                            Хід роботи.

                                1.Візьміть 50 картоплин. Підрахуйте вічки у кожної картоплини 1запишіть

картоплина          №1     №2   ........        ........ ......          .......  №50

кількість вічок  у   ...       .....    ....           .....     ....             ...    .....

у картоплині                        

                        2.Складіть табл. 

кількість вічок у карт.

кількість картоплин,

які мають однакову кількість вічок                            

                   3.Побудуйте варіаційну криву,відклавши по горизонталі кількість вічок,

 а по вертикалі -  кількість картоплин, які мають таку саму кількість вічок

                      4. Зробіть висновок


Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи        01.03.23                        Тема програми. Спадковість і мінливість.             01.03.23

             Урок № 48.Тема. Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини.

1. Моногенне успадкування ознак у людини

Прочитайте текст і письмово дайте відповіді на запитання

1. Як відбувається моногенне успадкування ознак у людини? Наведіть приклади таких ознак.

2. Як відбувається полігенне успадкування ознак у людини? Наведіть приклади ознак, що мають такий тип успадкування.

3. Що таке позахромосомна (цитоплазматична) спадковість? Які ознаки у людини визначаються за цим типом спадковості?

Моногенним називається такий тип успадкування, коли спадкова однака контролюється одним геном.

Аутосомно-домінантне успадкування моногенних ознак. Внаслідок того, що домінантні гени, які викликають розвиток захворювання, у гомозиготному стані здебільшого летальні, то всі шлюби між здоровими і хворими належать до типу Аа х аа, де А — домінантний ген, який визначає розвиток спадкового захворювання, а — рецесивний ген.

За цього типу успадкування хвороб переважають такі умови: кожна хвора людина має хворого одного з батьків; захворювання передається спадково; хворі є в кожному поколінні; у здорових батьків діти будуть здоровими; захворіти можуть і чоловіки, і жінки однаково часто, оскільки ген локалізується в ауто- сомі; імовірність народження хворої дитини, якщо хворий один із батьків, становить 50 %.

За таким типом успадковуються деякі нормальні й патологічні ознаки: біле пасмо волосся; темне волосся; товста шкіра; горбинка на переніссі; здатність згортати язик трубочкою; ямочка на підборідді; праворукість; короткозорість та ін.

Аутосомно-рецесивне успадкування моногенних ознак. Якщо рецесивні гени локалізовані в аутосомах, то з’являються вони тільки в разі шлюбу двох гетерозигот або гомозигот за рецесивним алелем.

За аутосомно-рецесивним типом успадковуються такі ознаки в людини: тонка шкіра; 0(І) група крові; група крові Rh-; світлі очі; нормальний зір; прямий ніс; хвороби обміну речовин (фенілкетонурія, галактоземія та ін.).

Аутосомно-рецесивний тип успадкування хвороб має ряд характерних рис: від здорових батьків народжуються хворі діти; від хворого батька народжуються здорові діти; хворіють в основному сибси (брати, сестри), а не батьки і діти, як за домінантного типу успадкування; у родоводі переважає більший відсоток близькородинних шлюбів; усі здорові батьки хворих дітей є гетерозиготними носіями патологічного гена; однаково часто хворіють чоловіки і жінки; у гетерозиготних носіїв співвідношення хворих і здорових дітей складає 1:3.

2. Полігенне успадкування ознак у людини

Більшість кількісних ознак організмів визначається декількома неалельними генами (полігенами). У цьому випадку два або більше домінантних алелів однаковою мірою впливають на розвиток однієї й тієї ж ознаки. Їхня дія підсумовується. Тому полімерні гени позначають однією літерою латинського алфавіту з цифровим індексом, наприклад: А1А1 і a1а1, A2A2 і a2a2, A3A3 і a3a3 т. д.

Полімерними генами визначається багато морфологічних, фізіологічних і патологічних особливостей: зріст; маса тіла; статура; колір волосся; розумові здібності; величина артеріального тиску та ін.

Пігментація шкіри у людини визначається п’ятьма або шістьма полімерними генами. У корінних жителів Африки (негроїдної раси) переважають домінантні алелі, у представників європеоїдної раси — рецесивні. Тому мулати мають проміжну пігментацію, але в разі шлюбів мулатів у них можлива поява як більш, так і менш інтенсивно пігментованих дітей.

3. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини

Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість — це передача потомству певних ознак та властивостей, які визначаються спадковими факторами, що локалізовані у мітохондріях цитоплазми.

Мітохондріальний геном містить 13 генів і низку послідовностей, що кодують різні РНК. Успадкування відбувається не за законами Менделя, а лише за материнською лінією: від матері — до нащадків. Мітохондріальна ДНК яйцеклітини не піддається рекомбінації та успадковується цілком. Мітохондрії сперматозоїда розташовані лише в середині та в кінці джгутика, який під час запліднення не проникає в яйцеклітину. Таким чином, у зиготі опиняються лише мітохондрії, успадковані від матері разом з цитоплазмою яйцеклітини.

Нуклеотидна послідовність зазнає змін від покоління до покоління тільки за рахунок мутацій, які відбуваються в десяток разів інтенсивніше, ніж у ядерній ДНК.

    До 20.00 03.03.23 пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7992270

Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи        01.03.23                        Тема програми. Спадковість і мінливість.             01.03.23

          Урок № 47. Тема.Сучасні молекулярно-генетичні методи дослідження

                                               спадковості людини.

    Опрацюйте & 28 підручника, перегляньте  презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-suchasni-molekulyarno-genetichni-metodi-doslidzhen-spadkovosti-lyudini-216546.html

     запишіть основні сучасні молекулярно-генетичні методи дослідження спадковості людини та їх суть

Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи        22.02.23                        Тема програми. Спадковість і мінливість.               22.02.23

                                 Урок №46. Каріотип людини та його особливості.

Вивчити &31 (с.126) переглянути презентацію та, письмово відповісти на запитання 2-4 (с.129) підручника

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-kariotip-lyudini-ta-yogo-osoblivosti-hromosomniy-analiz-145539.html

Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи        22.02.23                        Тема програми. Спадковість і мінливість.               22.02.23

                Урок № 45. Тема. Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини.

 Опрацюйте && 29, 30 підручника (с.118), перегляньте презентацію  

 https://naurok.com.ua/prezentaciya-organizaciya-spadkovogo-materialu-eukariotichno-klitini-ta-yogo-realizaciya-106466.html

    та до 08.00 24.02.23 пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2111182

   Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи                                Тема програми. Спадковість і мінливість.           15.02.23

                            Урок № 44. Практична робота № 2.

                        Тема. Розв'язування генетичних задач.

    До 20.00 17.02.23 пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8637481

   Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи                                Тема програми. Спадковість і мінливість.           15.02.23

                        Урок № 43. Тема. Розв'язування генетичних задач

     Перегляньте відео і розв'яжіть вказані у відео задачі

https://www.youtube.com/watch?v=C7rvhhqo43s&ab_channel=TetianaChychkovska

   Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи                                Тема програми. Спадковість і мінливість.            08.02.23

                        Урок № 42.Тема. Успадкування зчеплене зі статтю.

    Перегляньте презентацію і виконайте письмово завдання передостаннього слайду "Домашнє завдання"

https://naurok.com.ua/prezentaciya-genetika-stati-zcheplene-zi-stattyu-uspadkuvannya-66367.html

   Число для учнів 11 групи                                                                          Число для учнів 12 групи                                Тема програми. Спадковість і мінливість.            08.02.23

                        Урок № 41.Тема. Зчеплене успадкування і кросинговер.

    Переглянути презентацію

 https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-biologi-dlya-uchniv-9-klasu-zcheplennya-geniv-i-krosingover-220930.html                  

   та фільм             https://www.youtube.com/watch?v=C1-1E6W6CbA&ab_channel=EdEra

 і    записати : 1.Ім'я автора теорії спадковості

    2. Який об'єкт для дослідження обрав Т. Морган?

    3. Що таке кросинговер?

    4. Положення хромосомної теорії спадковості


   Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи    25 .01.23               Тема програми. Спадковість і мінливість.            01.02.23

                                          Урок № 40. Кодомінування

    Прочитайте текст,перегляньте відео та дайте відповіді на запитання(письмово)

https://www.youtube.com/watch?v=Sf4CHreB33k&ab_channel=%D0%92%D1%96%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F%D0%92%D1%96%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D1%82%D1%96%D0%B9

1.Що таке кодомінування?

2.Приклад кодомінування - успадкування груп крові.(Які групи крові розрізняють у людини?)

3. Як називається система успадкування груп крові?


Відкриття груп крові за системою АВО належить К. Ландштейнеру (1901), а через 7 років Д.Н. Яновський виділяє ще одну групу – IV (АВ). Система груп крові АВО успадковується за типом множинних алелів. Вона має чотири фенотипи: група І (0), Група II (А), група III (В), група IV (АВ). Кожний із цих фенотипів відрізняється специфічними білками-антигенами, які містяться у еритроцитах, і антитілами, які зосереджуються у сироватці крові. Фенотип І (О) зумоплений відсутністю у еритроцитах антигенів А і В та наявністю у сироватці крові антитіл α і β. Фенотип II (А) характеризує наявність у еритроцитах антигену А і антитіл β у сироватці. Фенотип III (В) пов'язаний з наявністю у еритроцитах антигену В, а у сироватці крові – антитіла α. Фенотип IV (АВ) залежить від наявності у еритроцитах антигенів А і В та відсутності у сироватці крові антитіл α і β.

Встановлено, що чотири групи крові людини зумовлені успадкуванням трьох алелів одного гена (IА, IB, і). При цьому І (нульова) група зумовлена рецесивним алелем (і), над яким домінують як алель IА, який визначає II групу, так і алель В, від якого залежить III група. Алелі IА і IB у гетерозиготі визначають IV групу. Взаємодія алельних генів отримала назву кодомінування, тобто прояв обох алелів гена за одночасної наявності їх у гетерозиготі (кожний алельний ген визначає, свою ознаку). Успадкування AB (IV) групи крові не відповідає закономірностям, встановленим Г. Менделем. Групи крові А (II) і В (III) системи АВО успадковуються за аутосомно-домінантним типом, а О (І) група – за аутосомно-рецесивним. Фенотипові прояви АВО-системи груп крові належать до найбільш стійких ознак і за життя людини ніколи не зазнають змін. Принцип успадкування груп крові, зокрема за системою АВО, використовується у судовій практиці з метою експертизи батьківства. При цьому необхідно пам'ятати, що за групою крові не завжди можна встановити, що певний чоловік є батьком дитини. Можна тільки сказати, чи міг він ним бути або ж батьківство є виключене.

   Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи    25 .01.23               Тема програми. Спадковість і мінливість.            01.02.23

                                   Урок № 39. Тема. Розв'язання задач.

   До 29.01.23 до 08.01.23 пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8402784



Для успішного проходження тестування зверніться до посібника

https://naurok.com.ua/metodichniy-posibnik-z-biologi-metodika-rozv-yazuvannya-tipovih-genetichnih-zadach-2266.html

В данному посібнику представлені розв'язки задач, наводиться генетична 

термінологія. Опрацюйте розділ "Моногібрідне схрещування"

Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи    17 .01.23               Тема програми. Спадковість і мінливість.       25.01.23

                    Урок №38. Тема.Ди- та полігібридне схрещування.

спочатку виконайте урок №37,а потім 38.

       Опрацюйте текст, перегляньте відео і запишіть:

 1.визначення дигібридного схрещування

2.дослід Г.Менделя (з решіткою Пеннета)

3. 3 закон Менделя

4.умови виконання 3 закону Менделя

5.приклад роз'язання задач на дигібридне схрещування

6.Самостійно розв'яжіть дві задачі на вибір із рубрики "Для самостійно-

го опрацювання."

Дигібридне схрещування

Схрещування, при якому батьківські особини відрізняються за двома парами алелей, називається дигібридним.

Гібриди, гетерозиготні за двома генами, називають дигетерозиготними. Їх генотип АаВв AaBb.
 
Закономірності успадкування декількох пар ознак вивчав Г. Мендель. Для дигибридного схрещування він використовував чисті лінії гороху, що відрізняються за двома парами ознак: жовте гладке насіння і зелене зморшкувате.
 
У всіх гібридів першого покоління було жовте гладке насіння, тобто спостерігалося одноманітність першого покоління.

Зверни увагу!
Гени, що визначають розвиток різних пар ознак, називаються неалельними і позначаються різними літерами латинського алфавіту і знаходяться в негомологічних хромосомах.
Позначимо алелі жовтого забарвлення A, зеленого забарвлення — a, з гладкою формою насіння — B, зі зморшкуватою формою — b.
 
Батьківські рослини у цьому випадку мають генотипи AABB і aabb, а гібриди F1 — AaBb, тобто є дигетерозиготними.
 
дигетерозиготи.jpg
 
Решітка Пеннета:
 
P:AABB × aabb
 
♀\♂ABABABAB
ab
AaBb
AaBb
AaBb
AaBb
abAaBbAaBbAaBbAaBb
abAaBbAaBbAaBbAaBb
abAaBbAaBbAaBbAaBb
 
 Усе насіння — жовте, гладке.
У другому поколінні після самозапилення гібридів F1 знову з'явилося зморшкувате і зелене насіння.
 
P:AaBb × AaBb
 
♀\♂АВABАвAbаВaBавab
АВAB
AABB
ААВВ
жовте, гладке
AABb
ААВв
 жовте, гладке
AaBB
АаВВ
 жовте, гладке
AaBb
Аавв
жовте, гладке
АвAb
AABb
ААВв
жовте, гладке
AAbb
ААвв
жовте, зморшкувате
AaBb
АаВв
жовте, гладке
Aabb
Аавв
жовте, зморшкувате
аВaB
AaBB
АаВВ
жовте, гладке
AaBb
АаВв
жовте, гладке
aaBB
ааВВ
зелене, гладке
aaBb
ааВв
зелене, гладке
авab
AaBb
АаВв
жовте, гладке
Aabb
Аавв
жовте, зморшкувате
aaBb
ааВв
зелене, гладке
aabb
аавв
зелене, зморшкувате

При цьому було отримано чотири фенотичні групи у наступному співвідношенні: 315 9штук  жовте гладке насіння, 101 3 жовте зморшкувате, 108 3 зелене гладке, 32 1зелене зморшкувате насіння. .
 
З 556 насінин Мендель отримав 423 12 гладких і 4133 зморшкуватих, 12416 жовтих і 4140 зелених. Співвідношення за кожною парою ознак, як і при моногібридному схрещуванні, склало 3:13:1.
 
Отже, дигібридне розщеплення являє собою два моногібридні, що відбуваються незалежно, і ніби накладаються одне на інше. Окремі пари ознак успадковуються незалежно. У цьому суть третього закону Менделя — закону незалежного успадкування ознак.
При схрещуванні особин, що відрізняються одна від одної за двома і більше парами альтернативних ознак, гени і відповідні їм ознаки успадковуються незалежно одні від одних і комбінуються в усіх можливих поєднаннях.
Зверни увагу!
Третій закон Менделя виконується лише для генів, локалізованих у різних парах гомологічних хромосом.

 https://www.youtube.com/watch?v=nfRs-XOTYdg

                                          Приклад розв'язання задач

Задача 1.

У духмяного горошка високе стебло домінує над карликовим, а зелені боби над жовтими. Які результати ми отримаємо при слідуючих схрещуваннях:

1.     АаВв  х   ааВВ

2.     ААвв  х  АаВВ

3.     ааВВ  х АаВВ

 Відповідь: 1випадок: 50% - високі зелені, 50% - карликові зелені.

                   2 випадок: 100% - високі зелені.

                   3 випадок: 50% - високі зелені, 50% - карликові зелені.

                             Для самостійного опрацювання 

  1. Блакитноокий правша, батько якого був лівшею, оженився на кароокій лівші з родини, всі члени якої протягом кількох поколінь мали карі очі. Якими в них можуть бути діти?
  2. Від нормальних батьків народилася дитина – глухонімий альбінос. Визначте генотипи батьків, якщо відомо, що глухонімота й альбінізм – рецесивні ознаки.
  3. У людини кароокість і наявність ластовиння – домінантні ознаки. Кароокий без ластовиння чоловік одружується з блакитноокою жінкою, котра має ластовиння. Визначте, якими в них будуть діти, якщо чоловік гетерозиготний за ознакою каро окості, а жінка гетерозиготна за ознакою ластовиння.

К.Задорожний "Біологія і екологія",рівень стандарту, 2018р.

https://shkola.in.ua/1625-biolohiia-i-ekolohiia-10-klas-zadorozhnyi-2018-stand.html


                                                                       ІІ семестр

   Число для     учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи    29 .12.22              Тема  програми. Спадковість і мінливість.      25.01.23           

                  Урок № 37.   Тема.Неповне домінування.

        Прочитайте текст, перегляньте відео, запишіть:

1.визначення неповного домінування

2.приклад розв'язання задач

3 самостійно розв'яжіть задачі

    Неповне домінування — така форма взаємодії, коли у гетерозиготного організму (Аа) домінантний ген (А) не повністю пригнічує рецесивний ген (а), внаслідок чого проявляється проміжна між батьківськими ознака. (Домінантний алель не повністю подавляє дію рецесивного алеля.В цьому випадку домінантні гомозиготи і гетерозиготи фенотипово будуть відрізнятися між собою. Наприклад, рослини нічна красуня з генотипом АА мають червоне забарвлення квіток, з генотипом аа - біле, а з генотипом Аа - рожеве).

https://www.youtube.com/watch?v=RH9CA1VfRBY

                                      Приклад розв'язання задачі

Суниці з червоним кольором плодів мають генотип АА, а з білим – аа. Рослини з генотипом Аа мають плоди рожевого кольору. З яким фенотипом будуть рослини, отримані від схрещування рожевих з рожевими?

Відповідь:  Розщеплення за генотипом і фенотипом буде 1:2:1, червоні – 25%, рожеві – 50%, білі – 25%.

                                           Для самостійного опрацювання:

  1. Норки з білим кольором хутра мають генотип аа, а з темним – АА. При їх схрещуванні утворюються кохінурові (білі з темним хрестом на спині). Який колір хутра можна отримати при схрещуванні кохінурових норок з темними?
  2. Червоноквіткову форму нічної красуні схрестили з білоквітковою. Яким буде потомство від схрещування рослин першого покоління:
    1. з білоквітковою;
    2. з червоно квітковою?
    3. До 30.12 пройти тестування
  3. https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9016869

   Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи     27.12.22               Тема програми. Спадковість і мінливість.         18.01 .22          

 Урок №36. Тема. Закономірності спадковості.Моногібридне схрещу

вання.

    Опрацюйте & 27  підручника К.Задорожний "Біологія і екологія",рівень 

стандарту,2018р., перегляньте відео і запишіть:

  Моногібридне схрещування -це схрещування шд час якого

розглядається одна ознака

  1.що таке гібридологічний аналіз;

    2. .............аналізуюче схрещування;

    3.1 закон Менлделя(закон однотипності гібридів  першого покоління);

    4.2 закон Менделя (закон розщеплення спадкових ознак у нащадкыв гібрида);

    5.закон незалежного комбінування спадкових ознак;

    6.закон чистоти гамет.

 https://www.youtube.com/watch?v=JPQRVAsZ7uM

                Починаючи з 35 уроку працюємо за підручником

К.Задорожний "Біологія і екологія",рівень стандарту, 2018р.


   Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи       27.12.22               Тема програми. Спадковість і мінливість.       18.01 .22          

               Урок №35. Тема.Основні поняття генетики.

Опрацюйте параграф 26 підручника К.Задорожний "Біологія і екологія",рівень 

стандарту,2018р.,письмово дайте відповіді на питання №1-№5 після параграфа.

В цьому вам допоможе  перегляд відео 

  https://www.youtube.com/watch?v=BRPb1K7-X6c

   Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи

22.12.22               Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.         20.12 .22                                                       Урок № 34.Тема. Узагальнення та систематизація знань.

    Повторіть параграфи 16- 26 підручника  Л.Остапченко і пройдіть тестування

                          до 08.00    25.12. 22 

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7119558

22.12.2022   Урок № 33. Тема. Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

    Опрацюйте параграф 25 підручника К.Задорожний "Біологія і екологія",рівень 

стандарту,2018р.,письмово дайте відповіді на питання №1-№4 після параграфа.

    

Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи

15.12.22               Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.         16.12 .22  

               Урок №32. Тема.Вплив токсичних речовин на метаболізм

    У параграфі 26 підручника Л,І, Остапченка "Біологія і екологія" р. стандарту, 2018р.

на с.100 опрацюйте статтю "Знешкодження токсичних сполук в організмі людини"

 Складіть конспект.

Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи

15.12.22               Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.         16.12 .22  

                   19.01.2021  Урок  №31. Тема. Якість питної води. Раціональне харчу-

                                                                        вання.

    Вивчіть цей матеріал за підручником Л.І.Остапченко "Біологія і екологія", 

параграф 25, с.94.Письмово дайте відповіді на питання після параграфа на с.98

    Візміть до відома наступні поради. 

Основні правила здорового та правильного харчування

«Тарілка здорового харчування»

Намагайтеся щодня споживати корисні продукти з усіх груп: овочі, фрукти та ягоди, бобові, яйця, рибу, м’ясо, корисні жири та олії, горіхи та насіння, цільнозернові, молочні та кисломолочні продукти.

Пийте достатньо води

Візьміть за правило протягом дня випивати не менше 1,5-2 л води: некип’яченої (очищеної за допомогою фільтра) чи мінеральної столової. Але слід пам’ятати, що чай, кава та соки не замінюють воду. У спеку, під час фізичного навантаження, після вживання багатої на білки їжі води треба пити більше.

Готуйте їжу правильно

Надайте перевагу таким способам приготування: варіння, запікання, тушкування, приготування на парі. Правильна теплова обробка — запорука збереження цілісної структури продуктів. А от від смажених продуктів варто взагалі відмовитися.

Їжте повільно

Їжу слід ретельно пережовувати. Процес перетравлення починається вже в ротовій порожнині: ферменти, які виробляють слинні залози, сприяють розщепленню та початковому знезараженню їжі. Заковтування їжі без пережовування веде до надмірного вживання їжі, оскільки почуття насичення пов’язано з рецепторами ротової порожнини.

Зменшіть кількість солі

Потрібно вживати якомога менше солі. Її надлишок сприяє затримці рідини в організмі, призводить до набряків і підвищеного тиску. Звичайну кухонну сіль краще замінити на морську. Для порівняння: у кухонній солі лише два мікроелементи: натрій і хлор, тоді як в морській — їх близько 90.

Менше солодкого

Цукор — це джерело пустих калорій, що не містить поживних речовин. Рекомендується відмовитися від споживання цукру та солодощів взагалі. Краще надати перевагу фруктам, ягодам і меду.

Дотримуйтеся режиму

Нерегулярний прийом їжі може призводити до порушення травлення. Раціональним є п’ятиразове харчування, приблизно в один і той самий час. Краще їсти кілька разів на день потроху, ніж наїстися досхочу один раз.

Обирайте здорові перекуси

Як перекус чудово смакуватимуть фрукти та сухофрукти, горіхи, натуральний йогурт без наповнювачів, а також власноруч приготовлений сандвіч із корисних інгредієнтів.

Не забувайте рухатися

Важливе доповнення до здорового раціону — фізична активність. Якщо на спорт часу зовсім немає, то прогулянки пішки на свіжому повітрі, ранкову пробіжку, зарядки вранці ніхто не відміняв. Ходіть більше, позбавтеся від звички проїжджати одну-дві зупинки транспортом, будьте рухливими.

Плануйте меню й економте час

Плануйте меню заздалегідь на тиждень. Робіть запаси їжі. Достатньо виділити один день на тиждень і підготувати необхідні складові для будь-яких страв. Після цього можна розкласти інгредієнти в різних комбінаціях по ланч-боксах на кожен день.


 Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи

08.12.22               Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.         09.12 .22  

   Уроки № 29, 30Тема. Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму.  Вітаміни.

    1.Опрацювати параграф 19 підручника  "Біологія і екологія" К. М. Задорожного 10кл., 2018,р. 

Записати табл. класифікації ферментів на с.81.

    2.Переглянути відео, звернути увагу на механізм дії ферментів.                                                         https://www.youtube.com/watch?v=QXAIvSJwzJs&ab_channel=T%D0%B5t%D1%96anaCh%D1%83chkovska

    3.Перегляньте відео, прочитайте парагаф 20 підручника К.Задорожний "Біологія і 

екологія" 10кл., рівень стандарту, 2018р. і дайте письмові відповіді на1-3 питання на с.85

с.85.

https://www.youtube.com/watch?v=_j1ilZ5TsIY

Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи

08.12.22               Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.         09.12 .22  

                        Урок №28. Тема.Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму.

Цей матеріал ви знайдете  у підручнику "Біологія і екологія" К. М. Задорожного 10кл., 2018,р. стандарту: параграф 16 на с.68. Вам необхідно виписати органели і охарактеризувати кожну органелу двома  реченнями: в одному реченні ви вказуєте коротко будову данної органели ,а в другому реченні вказуєте функції, які виконує органела. 

Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи

01.12.22               Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.         02.12 .22  

                 Урок № 27. Контрольна робота.

             Тест перевідкрито до 21.00 09.12.22

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3391061

Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи

01.12.22               Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.             02.12 .22  

 Урок № 25(26). Тема. Енергетичне забезпечення процесів метаболізму.

Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією.

Для вивчення матеріалу необхідно опрацювати параграф  20 підручника  Л.І.Остапченко "Біологія і екологія". 10клас та переглянути відео

https://www.youtube.com/watch?v=9UVd5KKSQaU&ab_channel=EdEra

і записати:

1.3 етапи енергетичного обміну

2..Характеристику кожного етапу:  назва, де в організмі відбувається?

3,Які процеси проходять? скільки енергії звільнюється?(скільки утворюється молекулАТФ.

АТФ -аденозинтрифосфорна кислота - речовина,  в якій накопичується енергія. При необхідності АТФ віддає цю енергію)

4,Значення кожного етапу .

5.Формула глюкози. Рівняння гліколізу з утворенням піровіноградної кислоти.

6.Який етап енергетичного обміну називається кисневим диханням?

 7.Сумарне рівняння розщеплення глюкози.


Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи

18.11.22               Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.         16. .11.22  

                                    Урок № 24.Практична робота № 1

Тема. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків у ор­ганізмі людини.

 підручник Л.І.Остапченко "Біологія і екологія". 10 клас

1)Виконайте одне завдання на вибір з малюнками   с.101

  2) Вставте пропущені слова

1. Обмін речовин складається з процесів ______ та _______.     

2. Основними поживними речовинами є _______, _____ та________.

3. процеси дисиміляції у людини починаються в ______.

4. Головним джерелом енергії для людини є ________.

5. Полісахариди розщеплюються до _______.

6. Основним джерелом енергії для людини є моносахарид ______, її розповсюджує кров.

7. Процес розщеплення жирів називається _________.

8. Розщеплення білків до ________ починається в _________.

9. З отриманих _______ у ході ________ організм утворює власні білки.                   

     Сформулюйте висновок про особливості обміну речовин (білків, ліпідів, вуглеводів) в організмі людини.


 Висновок: під час обміну речовин відбувається розщеплення складних органічних сполук — білків, ліпідів та вуглеводів, що потрапили у клітину, на простіші, з яких частина використовуєть­ся для синтезу необхідних організму речовин, а частина зазнає по­вного розщеплення до кінцевих продуктів метаболізму (Н20, С02, NH3). Ці процеси забезпечують енергетичні потреби організму на здійснення та регуляцію життєвих функцій, а також оновлюють організм.


Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи

15.11.22               Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.         16. .11.22

 Урок № 23. Тема. Особливості обміну речовин у гетеротрофних організмів.

Вивчіть #18 підручника(автор К.М. Задорожний), письмово дайте відповіді на питання №1,№2

с.79.

https://osvita.ua/school/textbook/10klas/84578/     електронний підручник К.М. Задорожний

Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи

15.11.22               Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.          09 .11.22

          Урок № 22. Тема. Особливості обміну речовин в автотрофних організмів         підручник Л.І.Остапченко "Біологія і екологія",

10кл., рівень стандарту,2018 

    1. Із статті "особливості обміну речовин в автотрофних і ..." с.74 параграфа 19 підручника           виписати терміни  та їх значення:

    автотрофи

   гетеротрофи

  міксотрофи 

Які організми належать до цих груп?

Із параграфа 21 виписати терміни: фотосинтез

                         хемосинтез

    2. До 20.00 11.11.21 пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9950945


Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи

  08.11.22               Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.          09 .11.22

 Урок № 21. Обмін речовин та енергії - основа функціонування біологічних                                                       систем.

1.Опрацювати параграф 19 за підручником Л.І.Остапченко "Біологія і екологія",

10кл., рівень стандарту,2018 до статті "Особливості обміну речовин в автотрофних і ..." на с.74та переглянути відео

ttps://www.youtube.com/watch?v=guR_5jAJcu0&ab_channel=%D0%9B%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%B0%D0%9A%D1%83%D0%BF%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE

 виписати терміни та їх значення:

метаболізм 

асиміляція(анаболізм, пластичний обмін)

дисиміляція(катаболізм, енергетичний обмін)

гомеостаз

       Чи пов'язані процеси асиміляції і дисиміляції між собою? Якщо пов'язані.то як?


Дата для учнів 11 групи                                                                              Дата для учнів 12 групи

   08.11.22               Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.                02.11.22

               Урок № 20.Тема. Вуглеводи,ліпіди: огляд будови і біологічної ролі.

І.Опрацювати параграф 17  за підручником Л.І.Остапченко "Біологія і екологія",

10кл., рівень стандарту,2018 і записатиі за планом:

                                     План

1.На які 3 групи поділяють вуглеводи?

2.Приклади моносахаридів.

3.Олігосахариди - полімери? (полімери - речовини, у яких великі молекули)приклади:сахароза. лактоза.

4.Полісахариди - полімери. приклади: крохмаль, целюлоза, глікоген.

5.Основні функції вуглеводів в організмах.

6.Ліпіди - гідрофобні сполуки (нерозчині у воді)

7.Ліпіди розрізняють:прості і складні.Прості: жири, воски.

8.Функції ліпідів.

    ІІ.Переглянути відео (для успішного проходження тестування - обов'язково)

https://www.youtube.com/watch?v=yLylgwb6iI8&ab_channel=T%D0%B5t%D1%96anaCh%D1%83chkovska

    ІІІ.Пройти тестування до 8.00 10 листопада.2022

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3935550

Число для учнів 11 групи                                                                              Число для учнів 12 групи

  01.11.22                   Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.       02.11.22

   Урок № 19. Тема. Білки, нуклеїнові кислоти, огляд будови й біологічної ролі.

1Опрацювати параграф 16 с.63 за підручником Л.І.Остапченко "Біологія і екологія",

10кл., рівень стандарту,2018, переглянути презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-bioorganichni-rechovini-bilki-nukle-novi-kisloti-117035.html

  і записати відповіді на наступні питання:

а)Які речовини називаються органічними?

б)Назвати органічні сполуки живих систем (клітин).

в)Чи є білки полімерами?

г)Які мономери білків?

д)Які 2 групи амінокислот розрізняють?

є)Назвати 4 рівні організації білків

ж)Що таке ферменти?Як їх ще називають?Яка їх функція?

і)Перелічити функції білків.

2.Опрацювати параграф18 с.70 і записати:

а)Які мономери нукл. кислот?

б)Види нукл.кислот: РНК, ДНК.

в)Яка будова нуклеотида РНК?

г)---------------------------ДНК?

д)Назвати типи нуклеотидів РНК.

є) -- ---------------------------ДНК

ж)Який нуклеотид є тільки у складі РНК?

з)Будова ДНК: складається із 2 ланцюгів

скручених у спіраль.Що таке принцип комплементарності?

і)Які функції ДНК?

к)Які типи РНК? Їх роль

л)Де в клітині є ДНК, РНК?

3Пройдіть тестування .( тести в доступі до 8.00.00 1 листопада)

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4952854


   
                                           Тема програми. Біорізноманіття.                                   
         Урок №18. Тема.Узагальнення та систематизація знань
До20.00 27.10 пройти тестування

                                           Тема програми. Біорізноманіття.

                Урок № 17. Тема. Біорізноманіття нашої планети. Хребетні тварини.

     Прочитайте текст і запишіть:

1) Загальні риси, що притаманні хребетним тваринам.

2) На які групи їх поділяють за сучасною систематикою?

1. Різноманітність хребетних тварин

Хребетні тварини є підтипом типу Хордові. Загальними ознаками Хребетних тварин є такі:

• хрящовий або кістковий осевий скелет, що розвивається навколо хорди;

• наявність черепа із щелепами;

• центральна нервова система у вигляді нервової трубки, що диференційована на головний та спинний мозок;

• парні кінцівки, пояси кінцівок;

• травні залози: печінка, підшлункова залоза;

• органи дихання — зябра або легені;

• кровоносна система замкнена, наявність серця на черевній стороні тіла;

• посмугована скелетна мускулатура;

• органи виділення — парні нирки.

Розглянемо основні групи, що входять до цього підтипу, та їхніх представників. Класи Хрящові та Кісткові риби об’єднані в один надклас — Риби. їхніми спільними рисами є: водне середовище існування, обтічна форма тіла, кінцівки у вигляді плавців, органи дихання — зябра, стрічкоподібні нирки, замкнена кровоносна система з одним колом кровообігу та двокамерним серцем (що розділене на передсердя й шлуночок), а також складна нервова система, представлена головним мозком, спинним мозком і нервами. Шкіра вкрита лускою. Рівень обміну речовин низький, холоднокровні. Між класами є певні відмінності.

1) Клас Хрящові риби: мають хрящовий скелет, не мають зябрових кришок та плавального міхура. Хвостовий плавець різнолопатевий. Тіло торпедоподібної форми. Рот розташований знизу тулуба. Живородні.

2) Клас Кісткові риби: мають кістковий скелет, зяброві кришки, плавальний міхур. Тіло сплющено з боків. Рот розташований посередині. Хвостовий плавець рівнолопатевий. Переважно ікрометальні.

3) Клас Земноводні: тіло розділене на голову, тулуб та кінцівки; шкіра волога, має залози, що виділяють слиз. Перші хребетні мешканці суходолу, розмноження і розвиток відбуваються у прісній воді. Кінцівки п’ятипалі, задні мають плавальну перетинку. Є органи дихання — легені (розвинуті слабко); властиве також шкірне дихання. Трикамерне серце (два передсердя, шлуночок), два кола кровообігу. Рівень обміну речовин низький, холоднокровні.

4) Клас Плазуни: шкіра суха, захищена роговими лусками й щитками; залоз немає. Перші справжні наземні хребетні тварини. Кінцівки п’ятипалі з кігтями, розташовані з боків тулуба. Органи дихання — легені. Трикамерне серце (два передсердя, шлуночок), у шлуночку з’являється неповна перегородка (поділ крові на артеріальну і венозну). Два кола кровообігу. Відкладають яйця, що мають білкову і пергаментну оболонки. Рівень обміну речовин низький, холоднокровні.

5) Клас Птахи: тварини, що пристосовані до польоту, мають обтічну форму тіла; суху, укриту пір’ям (видозміненими лусочками), шкіру; передні кінцівки перетворені на крила. Скелет легкий і міцний за рахунок порожнин у кістках, що заповнені повітрям, і зрощення кісток. Щелепи не мають зубів і вкриті роговим чохлом — дзьобом. Органи дихання — легені, мають повітряні мішки. Чотирикамерне серце (два передсердя, два шлуночки), у шлуночку з’являється повна перегородка — поділ крові на артеріальну і венозна. Два кола кровообігу. Рівень обміну речовин високий, теплокровні. Відкладають яйця, що мають білкову (джерело води), підшкаралупову і вапнякову оболонки (захист від пошкодження та потрапляння мікроорганізмів). Розвиток відбувається в яйці.

6) Клас Ссавці: мають високоорганізовану нервову систему, зокрема головний мозок із сильно розвинутими півкулями, а також органи чуттів. Розвиток ембріона відбувається у матці, утворюється плацента. Властиве живонародження, вигодовують малят молоком. Мають диференційовані зуби (ікла, різці, кутні). Система терморегуляції високорозвинена й складана, порівняно висока і стала температура тіла (+37-39 °С). Досконалі органи дихання та кровоносної системи (чотирикамерне серце з двох передсердь та двох шлуночків), з’явилася діафрагма. Шкіра має залози: потові, сальні, молочні, пахучі. Мають волосяний покрив (захист від пошкоджень, теплоізоляція). Кінцівки розміщені під тулубом, п’ятипалі зі кігтями.

2. Значення хребетних тварин в екосистемах та житті людини

Значення в екосистемах:

• риби — ланка у харчовому ланцюзі; регулюють чисельність водних безхребетних тварин;

• земноводні — ланка у харчовому ланцюзі, регулюють чисельність безхребетних тварин;

• плазуни — регулюють чисельність молюсків, комах, гризунів; є ланкою в ланцюгу живлення;

• птахи — ланка в ланцюзі живлення; деякі види запилюють квіткові рослини; поширюють плоди і насіння рослин; обмежують чисельність дрібних тварин;

• ссавці — ланка ланцюга живлення в екосистемах; деякі види запилюють квіткові рослини (рукокрилі, гризуни); сприяють поширення плодів та насіння рослин; хижаки обмежують чисельність інших тварин; беруть участь у ґрунтоутворенні (риючі види).

Значення в житті людини:

• риби — використовуються у їжу; є джерелом риб’ячого жиру та деяких лікарських речовин; сировина для виготовлення кормів для свійських тварин, клею, шкіри, мила, добрив; використовують у акваріумах;

• земноводні — знищують комах та їхніх личинок — шкідників культурних рослин, кровосисних комах; деяких земноводних уживають у їжу (жаб);

• рептилії — є небезпечні (отруйні) для людини види, але отрута також є сировиною для деяких лікарських засобів; деякі види вживають у їжу (черепах);

• птахи — джерело м’яса, яєць, пуху; комахоїдні та хижі птахи знищують шкідників культурних рослин; естетичне значення (декоративні породи);

• ссавці — джерело м’яса, жиру, молока, вовни, шкіри; гризуни шкодять сільському господарству; хижаки шкодять свійським тваринам; естетичне значення (декоративні породи); деякі види є переносниками захворювань людини.

 
                                          Тема програми. Біорізноманіття                           
                                    Урок №16. Тема уроку. Безхребетні тварини.

1) Опрацювати  # 16 https://pidruchnyk.com.ua/1130-biologiya-ekologiya-10-klas-sobol.html (с.66),  
2) Прочитати текст і виписати  а) загальні риси  царства Тварини
                                                     б) назви типів безхребетних тварин
                                                     в) значення безхребетних тварин у житті людини

1. Загальна характеристика царства Тварини
На сьогодні відомо близько 2 млн видів тварин, і ця кількісті збільшується.
Тварини поширені в усіх середовищах: наземному, водному, ґрунті та в живих
організмах.
Загальними рисами тварин є такі:
1. еукаріоти з гетеротрофним типом живлення;
2. клітини не мають жорсткої клітинної стінки;
3. поверх плазматичної мембрани є глікокалікс;
4. вакуолі невеликі, існують нетривалий час (травні, фагоцитарні);
5. клітини не мають пластид;
6. наявні клітинні центри з двох центріолей;
7. запасний вуглевод — глікоген;
8. здатні до активного руху, який забезпечує добування їжі та захист від ворогів;
9. розмноження статеве та нестатеве;
10. є два шляхи розвитку: прямий та непрямий;
11. подразливість регулюється гормонами та нервовою системою;
12. багатоклітинні мають чотири типи основні тканин; епітеліальні, сполучні,
м’язові, нервові;
13. мають велику різноманітність органів;
14. тіло компактне (полегшує рух, дає переваги під час теплорегуляції).
Одноклітинні організми, що раніше відносили до царства Тварини зараз, за
результатами новітніх генетичних, біохімічних та цитологічних досліджень
перенесені до інших Царств. Тому ми передусім будемо розглядати організми,
що за сучасною систематикою утворюють царство Справжні тварини і належать
до під- царства Багатоклітинні тварини.
2. Різноманітність безхребетних тварин
Загальними рисами безхребетних тварин є відсутність хребта. Ця група є
збірною, складається з численних типів, що мають рівноправний статус.

Розглянемо основні типи.
1) Тип Губки: найбільш низькоорганізовані асиметричні чи радіально-
симетричні багатоклітинні тварини, які в дорослому стані ведуть прикріплений
спосіб життя. Клітини тіла диференційовані та мають тенденцію до утворення
тканин. Тіло складається з двох шарів клітин ектодерми та мезодерми, між якими
міститься драглиста речовина — мезоглея. Є внутрішній скелет (вапняковий або
кремнієвий) з численних голок-спікул, що виконує опорну функцію. Тіло має
вигляд келиха або мішечка, прикріпленого до субстрату (дна, каменів,
черепашок та ін.). Представник: прісноводна губка бодяга,
2) Тип Реброплави: винятково морські, переважно вільноплаваючі тварини.
Відмінна ознака «гребені» з війок, які допомагають плавати. Більшість мають по

3
два щупальці, що в кілька разів більші за довжину тіла тварини. Хижаки, не
мають жалких клітин. Вся поверхня щупалець вкрита клейкими клітинами, за
допомогою яких вони ловлять здобич — дрібні морські організми.
3) Тип Кишковопорожнинні, або Жалкі: багатоклітинні двошарові тварини.
Зовнішній шар — ектодерма, мас епітеліально-м’язові клітини, жалкі, нервові,
проміжні, статеві. Внутрішній шар — ентодерма, має травні та залозисті клітини.
Є кишкова порожнина. Симетрія тіла — радіальна (променева). Ротовий отвір
оточений щупальцями. Для багатьох у життєвому циклі характерна наявність
двох стадій — поліпа та медузи. Переважно морські організми, деякі живуть у
прісних водоймах.
4) Тип Плоскі Черви: тришарові двобічносиметричні тварини; тіло'
несегментоване, пласке. Мають тканини: покривну, сполучну, м’язову і нервову.
Мають шкірно-м’язовий мішок. Порожнини тіла немає. Шкірно-м’язовий мішок
заповнений сполучною тканиною — паренхімою. Травна система не має
анального отвору. Наявна нервова система з двох нервових вузлів та нервових
стовбурів.
5) Тип Круглі черви, або Первиннопорожнинні: тіло веретеноподібне або
ниткоподібне, округле на поперечному розрізі, складається з трьох шарів клітин.
Двобічна симетрія тіла. Тіло несегментоване, вкрите щільною кутикулою, не має
війок. Мають шкірно- м’язовий мішок, первинну порожнину тіла. Травна
система наскрізна (є ротовий та анальний отвори). Кровоносна та дихальна
системи відсутні. Живуть у воді, ґрунті, інших організмах. Представники:
аскарида людська — живе у тонкій кишці людини; волосоголовець — паразит
товстої кишки; гострик людський — оди^з найпоширеніших кишкових паразитів
у дітей; трихінела — живе у скелетній мускулатурі; стеблова нематода
ОНуІепскиз сіевІгиМої— паразит стебла рослин.
6) Тип Кільчасті черви, або Анеліди: тіло складається з великої кількості
кілець — сегментів (звідси назва), що мають подібну будову. Мають добре
розвинутий шкірно-м’язовий мішок, покривну, сполучну, м’язову, нервову
тканини. Добре розвинена замкнена кровоносна система із «серцем» — 5-7
кільцевими судинами, які скорочуються. Є вторинна порожнина тіла (це- лом).
Деякі форми мають зябра. Рухаються за допомогою добре розвинутої
мускулатури, а в багатьох форм — і спеціальних виростів тіла. Переважно
вільноживучі тварини, що населя ють моря, прісні води, вологі ґрунти.
7) Тип Молюски, або М'якуни: найхарактерніша ознака — наявність
черепашки, що має захисне значення. Тіло м’яке, не сегментоване, вкрите
властивим лише цим організмам
утвором — шкірястою мантією, яка міститься під черепашкою. Ще одна
характерна особливість — мускуляста нога, спеціальний орган руху на
черевному боці. Більшість — мешканці солоних і прісних водойм, деякі
пристосувалися до життя на суходолі.
8) Тип Членистоногі: характерна ознака — гетерономна сегментація тіла.
Сегменти утворюють два відділи тіла: головогруди й черевце (у ракоподібних та
павукоподібних). Або три: голову, груди і черевце (у комах). Членисті кінцівки.
Мають зовнішній скелет (кутикулу), основу якого становить хітин (захист від

4
висихання і ворогів). Ріст тварин супроводжується линянням. Найчисленніший
тип тварин за кількістю видів. Живуть у воді, на суші та в повітрі. Є паразитичні
форми.
9) Тип Голкошкірі: мають радіальну, здебільшого п’ятипроменеву симетрію.
У підшкірному шарі сполучної тканини розвивається скелет з вапняних
пластинок з виступаючими на поверхні тіла шипами, голками тощо.
Амбулакральна система органів руху. Вільноживучі морські придонні тварини.
Представники: морські зірки, морські їжаки, офіури, або зміє- хвістки,
голотурії, або морські огірки, морські лілії.
3. Значення безхребетних тварин в екосистемах та житті людини
Значення в екосистемах:
 їжа для інших організмів;
 сприяють утворенню вапнякових гірських порід (губки, корали, молюски);
 беруть участь у ґрунтоутворенні (черви);
 є природними біофільтрами води (губки, кишковопорожнинні, черви);
 беруть участь у біологічному колообігу речовин;
 деякі є проміжними хазяїнами для паразитів хребетних тварин;
 запилювачі рослин (комахи).
Значення в житті людини:
 вживають у їжу (молюски, комахи);
 матеріал для виготовлення прикрас (корали, перлини);
 застосовують у лікуванні (бодяга, медична п’явка, медоносна І бджола);
 джерело сировини для виробництва (віск, шовк, барвники та Ін.);
 певні види небезпечні для життя і здоров’я людини (паразити, отруйні, хижі,
переносники захворювань);
 певні види є шкідниками культурних рослин (нематоди, комахи);
 певні види спричиняють захворювання свійських тварин (кліщі, гельмінти,
бдохи);
 можуть утворювати обростання підводних споруд і суден;
 пошкоджують тканини, деревину, книжки, механізми.



                                          Тема програми. Біорізноманіття                                    
                                                    Урок № 15.
                                                  Тема уроку. Гриби.
1.Перегляньте відео, 
                                              https://www.youtube.com/watch?v=RrIKQLTrppE&ab_channel=%D0%9C%D1%83%D0%B4%D1%80%D0%B0%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0     
 прочитайте текст # 12, 13 підручника https://pidruchnyk.com.ua/1130-biologiya-ekologiya-10-klas-sobol.html
    Перегляньте презентацію виконайте тестові завдання ,відповіді надішліть на мою електронну пошту або вайбер     
 2                             .Тестові завдання до теми: «Гриби»

І.Завдання з 1 правильною відповіддю ( за кожне правильне завдання – 0.5 бала)

1. Фотобіонтами лишайників є

А) ціанобактерії

Б) мукор

В) фітофтора

2. Всередині тіла багатьох лишайників можуть жити

А)  дріжджі

Б) амебоїдні клітини

В) форамініфери

3.  Завдяки йому гриб отримує від рослини поживні речовини (вуглеводи), а їй постачає деякі неорганічні сполуки й речовини, які прискорюють ріст.

а) мікориза;

б) грибниця;

в) міцелій;

г) плодове тіло.

4.  Гриби розкладають органічні речовини, Н2О та вуглекислий газ, якими живляться рослини; беруть участь у кругообігу речовин у природі. Про які гриби йдеться мова?

а) мікоризні гриби;

б) гриби-сапротрофи

5. Лишайники мають своєрідну форму вегетативного тіла

А) слань

Б) ризоїди

В) міцелій

6. Редуцентами планети виступають:

А) гриби-паразити

Б) гриби-симбіонти

В) гриби-саптрофи.

7. Структурним компонентом каркаса клітинних оболонок грибів , окрім хітина та целюлози, є полісахарид

А) глюкан

Б) глюкогон

В) глікоген

8. Гриби  – це

А) автотрофи

Б) гетеротрофи

ІІ. Дайте відповідь (кожна правильна відповідь – 1 бал)

9. Це гриби, ознаками яких є наявність плодових тіл з ніжкою та шапкою, сапротрофний та мутуалістичний способи живлення й здатність утворювати мікоризу. ( .........)

10. це група грибів, які живляться за рахунок поживних речовин живих організмів, мають різноманітні способи зараження та утворюють величезну кількість спор. ( ...........)

11. це група грибів, загальними ознаками яких є утворення нальоту на субстратах, сапротрофний спосіб живлення та виділення захисних речовин-антибіотиків (Цвілеві гриби –)

12. це одноклітинні гриби, ознаками яких є здатність до анаеробного дихання, брунькування, сапротрофний й паразитичний способи живлення. (........... )

 ІІІ. Дайте обґрунтовані відповіді

 ( 4 бали)

Доведіть мутуалістичний характер лишайників




Урок№14. Тема. Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Частина І.Рослини.

    Краще цей матеріал викладено у підручнику https://pidruchnyk.com.ua/1130-biologiya-ekologiya-10-klas-sobol.html

    Перегляньте презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-vischi-roslini-116911.html

Вивчіть # 14 c.58 та # 15 с.62. Письмово дайте відповіді  на запитання 1-6 с.61 та 1-7 с.65.


Урок№13. Тема. Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів.

    Краще цей матеріал викладено у підручнику https://pidruchnyk.com.ua/1130-biologiya-ekologiya-10-klas-sobol.html

    Перегляньте презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-suchasni-poglyadi-na-evolyuciyu-eukariotichnih-organizmiv-250428.html

    Опрацюйте # 11 с.45. Письмово дайте відповіді на 1-6 запитання після параграфа.

Урок №12. Прокаріотичні організми. (#12 с.12)

https://naurok.com.ua/prezentaciya-prokariotichni-organizmi-arhe-ta-bakteri-163995.html

Урок №11.Віруси. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами.

                   (# 10 c/39)

Урок№10. Віруси. Віроїди. Пріони. (#9 с.36)

Урок№9. Віруси. Віроїди. Пріони. (#8 с.32)

https://naurok.com.ua/prezentaciya-virusi-viro-di-prioni-osoblivosti-hno-organizaci-ta-funkcionuvannya-136797.html

Урок №8.Узагальнення знань. До 19.35  20.09.22 пройти тестування за посиланням

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5116095

Урок№7.Сучасні критерії виду. (#7 c.27) Лабораторна робота №1. Тема. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу.

Урок№ 6.Систематика - наука про різноманітність організмів. (#5 c.20,#6 c.24)

                                       Теоретичний матеріал

                                              Вступ.(5уроків)

Урок №1. Діагностична контрольна робота.

Урок №2. Міждисциплінарні зв'язки біології та екологіїї. (# 1 c/4)

Урок №3. Рівні організації біологічних систем. (# 2 c.8 )

Урок № 4. Фундаментальні властивості живого. (# 3 c.12)

Урок №5.Стратегія сталого розвитку. (# 4 с.16)

                                                 Завдання

Виконати: 1. вправи підручника письмово: №3 с.12; №5 с.15; №2 с.19

                  2. тренувальна перевірочна робота  з теми « Вступ»

Виберіть правильні відповіді.

1.Позначте найменшу систему, здатну до саморегуляції:

А) орган Б) клітина В) біоценоз Г) організм.

2. Позначте біологічну дисципліну, що вивчає життя на клітинному рівні:

А) екологія Б) зоологія В) цитологія Г) палеонтологія.

3. Виберіть властивість біосистем за означенням: здатність утворювати нові хімічні сполуки і

клітинні структури на зміну тим, термін існування яких вичерпаний.

А) спадковість Б) мінливість В) самооновлення Г) ріст.

4. Виберіть рівень організації живої природи, структурним елементом якої є особина:

А) біосферний Б) організмовий В) клітинний Г) молекулярний.

5. Укажіть біосистеми одного рівня організації живої природи:

А) серце, еритроцит; Б) гусінь, квітка; В) нейрон, лейкоцит; Г) ставок, ставковик.

6. Укажіть спільні риси всіх живих організмів:

А) здатність до фотосинтезу; Б) обмін речовин; В) існування у водному середовищу:

Г) клітинна будова; Д) розмноження; Е) стала температура тіла.

Установіть відповідність:

7. Між властивостями біосистем та прикладами їх прояву:

А – саморегуляція 1 – обтічне тіло у риб

Б – розвиток 2 – утворення рослини з насінини

В – адаптація 3 – стала температура тіла ссавців

8. Між рівнем організації природи та його ознакою:

А – молекулярний 1 – розмноження і передача спадкової інформації нащадкам

Б – організмовий 2 –біологічний колооббіг речовин у природі

В – біосферний 3 – функціонування організму, як єдиного цілого

Г – популяційно-видовий 4 – хімічні реакції перетворення речовин та енергії.

9. Як ви розумієте поняття « стратегія сталого розвитку природи та суспільства» ?



Немає коментарів:

Дописати коментар