неділя, 29 січня 2023 р.

Архів Хімія І курс (11,12 гр.)

 Архів  Дистанційне навчання з предмета "Хімія" для учнів І курсу (11, 12 групи)

  Шановні учні! В цьому блозі я буду проводити з вами дистанційне навчання. Зв'язок будемо підтримувати за допомогою вайбера.

     Підручник :   О.Г. Ярошенко "Хімія",10кл., рівень стандарту, К., "Генеза",2018

 електронна версія:  https://pidruchnyk.com.ua/380-himiya-yaroshenko-10- klas.html 

  Детально і доступно матеріал з хімії представлено на платформі https://miyklas.com.ua/p

Тут же є і тренувальні вправи для вивчення предмета.

   Спочатку вивчіть теоретичний матеріал: у зошит запишіть № уроку, його тему і складіть короткий конспект вказаного параграфа по підручнику. Після вивчення теорії приступайте до виконання завдань. Готуйтесь до уроків систематично, згідно розкладу

                 практична робота №1



11.04.23                                         Лабораторний дослід №2.
                        Тема. Окиснення глюкози свіжоодержаним купрум (ІІ) гідроксидом.


                                                                         ІІ семестр

     Число для учнів 12групи                                               Число для учнів 11групи   29.03.23

        29.03.23          Тема програми. Оксигеновмісні органічні сполуки.   

                                   Урок № 28. Жири як представники естерів.

     Вивчіть матеріал підручника &18 с.105, запишіть: склад жирів,

 до якого класу органічних сполук належать жири,

 формули гліцерину, пальмітинової, стеаринової, олеїнової кислот,

 реакцію гідролізу жиру в загальному вигляді,

класифікацію жирів.


     Число для учнів 12групи                                                             Число для учнів 11групи                      22.03.23           Тема програми. Оксигеновмісні органічні сполуки.   22.03.23     

                          Урок № 27. Тема. Естери.

Вивчіть & 17 підручника (с.101) , & 18 до с.106, запишіть: 

                             1. визначення реакції естерифікації,

                             2.приклад реакції естерифікації (рівняння реакції), 

                             3.гідроліз естерів

                             4.знаходження в природі, використання естерів

До 23.03.23 до 20.00 пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4541066

 Число для учнів 12групи                                                             Число для учнів 11групи

  15.03.23           Тема програми. Оксигеновмісні органічні сполуки.  15.03.23    

               Урок №26.Тема. Хімічні властивості насичених одноосновних                                                                 карбонових кислот.

   Опрацюйте & 17 підручника, перегляньте презентацію (див. урок 25) і запишіть рівняння реакцій, що характеризують хім. властивості карбонових кислот.  

    Перегляньте відео і оформіть лаб. дослід №1.

https://www.youtube.com/watch?v=SPqifB9aEWk&ab_channel=%D0%A1%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%93%D0%B0%D1%80%D0%BA%D1%83%D1%88%D0%B0

        

  Число для учнів 12групи  15.03.23                                    Число для учнів 11групи   15.03.23  

                                Лабораторний дослід №1.

                    Тема. Виявлення органічних кислот у харчових продуктах.

    Взяли:

Спостерігали:

Висновок:


         Число для учнів 12групи                                                             Число для учнів 11групи

    08.03.23      Тема програми. Оксигеновмісні органічні сполуки       08.03.23

                            Урок № 25. Тема. Карбонові кислоти.

     1.Опрацюйте & 16 підручника, перегляньте презентацію і запишіть

https://naurok.com.ua/prezentaciya-karbonovi-kisloti-9-klas-11194.html

1.Визначення карбонових кислот

2.як називається функціональна група карбонових кислот?

3.назву і формулу карбоксильної групи

4.класифікації карбонових кислот

5.молекулярні і структурні формули  метанової, етанової (оцтової), пропанової , пальмітинової, стеаринової кислот

6.фіз.властивості карбонових кислот

7.Із яких двох функціональних груп складається карбоксильна група?

    2.Виконайте письмово №2, №3 с. 99 (Застосуємо)

 

         Число для учнів 12групи                                                             Число для учнів 11групи 01.03.23             Тема програми. Оксигеновмісні органічні сполуки.     01.03.23

            Урок №24.  Тема. Хімічні властивості етаналю, його одержання.

    Вивчити & 15, переглянути відео лаб. дослідів

https://www.youtube.com/watch?v=vFhrhX7ygKY&ab_channel=%D0%92%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%A8%D0%B2%D0%B5%D1%86%D1%8C

    https://www.youtube.com/watch?v=RAgZBtGaESg&ab_channel=rest

 Записати: 1. рівняння реакцій до яких вступають альдегіли,

                   2. якісні реакції на альдегідну  групу,

                   3.реакції одержання етаналю.

 До 20.00  03.03.23 пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3909217

   
  Число для учнів 12групи                                                             Число для учнів 11групи  22.02.23
22.02.23                                 Тема програми. Оксигеновмісні органічні сполуки.

                                        Урок №23. Тема. Альдегіди.

    Вивчіти & 15 до статті "Хім. властивості етаналю" с.90. Виконати № 2 рубрики"Застосовуємо" с.93.

 https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-temi-aldegidi-fizichni-ta-himichni-vlastivosti-212809.html



Число для учнів 12групи                                                                       Число для учнів 11групи
    15.02.23                       Тема програми. Оксигеновмісні органічні сполуки.              15.02.23

                                   Урок № 22. Тема. Фенол.

   1. Опрацюйте &14 підручника, перегляньте презентацію і запишіть фізичні і хімічні         властивості фенолу

https://naurok.com.ua/prezentaciya-fenol-yogo-vlastivosti-85564.html

   2.До 08.00  17.02.2023р. пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7479029

  3.Підготуйте навчальні проєкти:

11.Екологічна безпечність застосування і одержання фенолу.

12.Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або гуаші.


Число для учнів 12групи                                                                       Число для учнів 11групи
     08.02.23                       Тема програми. Оксигеновмісні органічні сполуки.               08.02.23 
                         Урок№ 21. Тема. Гліцерол - багатоатомний спирт.
    В підручнику про гліцерол написано на с.74 # 11 та с.78 #13.
Опрацюйте указаний матеріал підручника, перегляньте презентацію
 та запишіть відповіді розміщені на презентації (слайд зупинка "Перевірочна")

Число для учнів 12групи                                                                       Число для учнів 11групи
     01.02.23                       Тема програми. Оксигеновмісні органічні сполуки.               01.02.23 
                            Урок 20. Тема. Хімічні 
властивості насичених одноатомних спиртів.
    Вивчіть матеріал & 12 до с.78, перегляньте презентацію і:
1. запишіть хімічні властивості насичених одноатомних спиртів
2.виконайте письмово вправи 1, 3 на с.80 підручника
3. До 04.02.23 пройти тестування
Число для учнів 12групи                                                                       Число для учнів 11групи
     25.01.23                       Тема програми. Оксигеновмісні органічні сполуки.               25.01.23 
                                 Урок №19. Тема. Спирти.  
  Вивчіть цей матеріал за підручником: параграф 11 с.71 та перегляньте презентацію і виконайте завдання
 №1-№ 3, №5, №6  на с.75 підручника
  
     18.01.23                                       Тема програми. Вуглеводні.               18.01.23 

                      Урок №18. Тема. Застосування вуглеводнів.
 У підручнику О,Ярошенко ця тема відсутня, тому скористайтесь матеріалом блогу.
   І.  Прочитайте текст і запишіть:
1 схему застосування вуглеводнів
2 що означає термін "пестициди"?
3 класифікація пестицидів за призначенням

    ІІ.Здійсніть ланцюжки перетворень:

  А) СН С2Н С2Н С2Н С6Н6   


  Б) С2Н С2Н5Сl → С4Н10 → С4Н8.

(Взаємозв'язок між вуглеводнями. під час хімічних реакцій вуглеводні можуть перетворюватися одні на одних.)

 Як і в неорганічній хімії, взаємозв'язки між речовинами виражають ланцюжками перетворень. 

    ІІІ.Підготуйте і представте проєкти у формі презентації або буклету, або повідомлення, тощо.

№4. Октанове число та якість бензину.

№.5. Цетанове число дизельного палива.

№6. Ароматичні сполуки навколо нас.

№7. Смог як хімічне явище.

№8. Коксування вугілля: продукти та їх використання.

№9. Біогаз.

№10. Вплив на довкілля вуглеводів та їхніх похідних.


                                                Застосування вуглеводнів.

   Вам уже відомо з курсу хімії 9 класу про широкий спектр застосування вуглеводнів у суспільному виробництві. Вивчаючи окремих представників цього класу речовин, ви дізналися про сфери їх застосування. Узагальнимо ці відомості,  С2Н С2Н5Сl → С4Н10 → С4Н8.

Рис. 22. Схема застосування вуглеводнів

Застосування галогенопохідних вуглеводнів.

хлорометан СH3Сl — як добавка до ракетного палива та для синтезу багатьох органічних речовин, виробництва гербіцидів;

дихлорометан СH2Сl2 — для виготовлення лікувальних препаратів, зокрема анестезувальних, засобів захисту рослин, як розчинник і клей для склеювання різних видів пластику та оргскла;

трихлорометан СНСl3 (хлороформ) — для місцевого й загального наркозу, як розчинник у фармації, у виробництві пестицидів;

тетрахлорометан ССl4 — як холодоагент у холодильних установках, розчинник органічних речовин, у вогнегасниках;

1,2-дихлороетан СН2Сl-СН2Сl — для знезараження зерносховищ, боротьби з виноградною філоксерою.

Важливими для сільського господарства є галогенопохідні бензену. Їх використовують для хімічного захисту рослин: знищення шкідників сільськогосподарських культур, бур'янів, запобігання грибковим захворюванням рослин. Загальна назва цих сполук — «пестициди». Наприклад,

1,2,3,4,5,6-гексахлороциклогексан (гексахлоран) С6Н6Сl6 використовують у сільському господарстві як засіб боротьби зі шкідниками рослин;

гексахлоробензен С6Сl6 — для протруювання насіння зернових культур перед висівом, що забезпечує стійкість посівів до ураження хворобами.

За призначенням пестициди поділяють на: гербіциди — засоби боротьби з бур'янами; зооциди — для боротьби з комахами-шкідниками та гризунами; фунгіциди — засоби профілактики та боротьби з грибковими захворюваннями рослин і тварин.

Пестициди — отрутохімікати, які мають здатність проникати в організм людини через органи дихання, травлення та шкіру. Тому, застосовуючи їх у побуті, треба дотримуватися правил безпечного поводження з хімічними речовинами. Зокрема, обов'язково надягати рукавички, маску та спеціальний одяг; захищати очі прозорими окулярами; волосся ховати під головний убір (рис. 23).

Рис. 23. Засоби безпеки під час роботи з пестицидами

Як бачимо, використання галогенопохідних має практичне значення. Вони здебільшого є корисними помічниками в боротьбі з гризунами, бур'янами, хворобами ягідних кущів і винограду.

Зверніть увагу! Вуглеводні та їхні галогенопохідні в разі неправильного застосування можуть завдавати значної шкоди людині. Так, суміші метану з киснем, етину з киснем і повітрям є вибухонебезпечними. Це спричиняє вибухи газу в шахтах, побуті, що призводить до важких наслідків. Зокрема, люди можуть втрачати працездатність, у найгіршому разі — життя. Тому під час роботи з ними необхідно суворо дотримуватися правил безпеки.

Неправильне використання засобів захисту рослин (пестицидів) завдає шкоди довкіллю: забруднюються ґрунти, повітря, вода. Значна кількість пестицидів потрапляє в рослини, а по ланцюгу живлення — в організми тварин і людини. В організм людини вони потрапляють через шлунково-кишковий тракт, шкіру, органи дихання.

Недотримання норм технологічних процесів призводить до надмірних викидів шкідливих речовин в атмосферу, які під час грози повертаються на землю кислотними дощами. Це шкодить нормальному росту й розвитку рослинного й тваринного світу, нищить деякі ареали рідкісних рослин, забруднює водойми.

Екологічні наслідки порушення технологій добування і застосування вуглеводнів та їхніх похідних. Екологічний аспект хімії вуглеводнів пов'язаний з добуванням і переробкою нафти, газу, кам'яного вугілля та використанням їх як сировини. Загрозою для екології є розливи нафти під час її добування та транспортування (рис. 24, а), спалювання супутніх нафтових газів, утворення побічних продуктів переробки. Унаслідок видобутку кам'яного вугілля засмічуються великі площі землі, які потребують рекультивації. До чинників, що впливають на екологію, належать викиди в атмосферу токсичних газів під час роботи теплових електростанцій (рис. 24, б) і двигунів внутрішнього згоряння.

Рис. 24. Екологічні наслідки порушення технологій: а — нафтова пляма; б — викиди газів в атмосферу

Загрозу становить і збільшення обсягів виробництва пластмас, які не розкладаються впродовж тривалого часу, що призводить до їх накопичення (рис. 25).

Рис. 25. Загрози накопичення пластмас на смітниках (а) і в природних умовах (б)

Зростання виробництва полімерних матеріалів потребує переробки відходів цієї галузі. Збір, транспортування та зберігання полімерних відходів нині становить соціальну проблему. Важливою є і технологічна проблема: пошук економічно вигідного способу сортування, очищення та переробки вторинної полімерної сировини.




Число для учнів 12групи                                                                       Число для учнів 11групи
        13.12.22                                        Тема програми. Вуглеводні.     20.12.22
                Урок № 17. Тема. Розрахункові задачі. Виведення молекулярної
                                                    формули речовини за масою,об'ємом, або кількістю
                                                     речовини реагентів або продуктів реакції.
     Пояснення задач цього типу дивіться у попередньому уроці (№16).
До 20.00 22.12.22 пройдіть тестування

Число для учнів 12групи                                                                       Число для учнів 11групи
        06.12.22                                        Тема програми. Вуглеводні.     13.12.22
Урок № 16. Тема. Розрахункові задачі. Виведення молекулярної
                                                    формули речовини за масою,об'ємом, або кількістю
                                                     речовини реагентів або продуктів реакції.

        Перегляньте відео з поясненням задач цього типу. (Дуже зрозуміле пояснення)


Розв'яжіть задачу
 Під час спалювання 5 г органічної речовини утворюється 13,75 г вуглекислого газу і 11,25 г води. Відносна густина пари речовини за воднем дорівнює 8. Виведіть формулу сполуки.
    Презентація на допомогу

Число для учнів 12групи                                                                       Число для учнів 11групи
        22.11.22                                        Тема програми. Вуглеводні.      06.12.22
        Урок№ 15. Тема. Контрольна робота.
До 21.00 10.12.22 пройти тестування

Число для учнів 12групи                                                                       Число для учнів 11групи
        22.11.22                                        Тема програми. Вуглеводні.        29.11.22
        Урок №14. Тема. Методи одержання алканів, етену, етину, бензену.
    Опрацюйте # 9 підручника і 1)запишіть рівняння реакцій  алканів, етену, етину, бензену.
                                        2)виконайте вправу №2 на с.66.
   На допомогу - презентація


Число для учнів 12групи                                                                       Число для учнів 11групи
    15.11.22                         Тема програми. Вуглеводні                                22.11.22

                    Урок №13. Тема. Арени. Бензен.

1. Прочитайте цю тему у параграфі 8 підручника та перегляньте презентацію, складіть конспект.

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-10-klas-areni-benzen-490157.html

 2.  Виконайте вправи №1 - №3 с.61 рубрика "Застосовуємо" та розв'яжіть задачу№6 на с.6



Число для учнів 12групи                                                                       Число для учнів 11групи
    08.11.22                         Тема програми. Вуглеводні                              16.11.22
   Урок № 12.  Тема. Хімічні властивості етену та етину. 
Опрацювати матеріал параграфів 6 і 7 ( стаття "Хімічні властивості етину") і записати:
 І. конспект за планом:
    1. Гідрування етену і етину(записувати: визначення гідрування,  рівняння реакцій взаємодії етену і етину з воднем, умови реакцій)
    2. Галагенування.
    3.Приєднання галогеноводнів.
    4. Гідратація
    5.Часткове окиснення фіолетовим розчином калій перманганату.
    6.Повне окиснення(горіння)
На допомогу.1.      Горіння:
С2Н4+3О2→2СО2+2Н2О

2С2Н2+5О2→4СО2+2Н2О

2.      Гідрування (приєднання водню)

СН2=СН2+Н2→ С2Н6

СН≡СН+Н2→ С2Н4

СН≡СН+2Н2→ С2Н6

3.      Приєднання галогенів:

СН2=СН2+Сl2→ С2Н4Сl2

СН≡СН+Br2→ С2Н2Br2

4.       Приєднання гідрогенгалогенідів:

СН2=СН2+НСl→ С2Н5Сl

СН≡СН+НBr→ С2Н3Br

5.      Гідратація (приєднання води):

СН2=СН2+Н2О→ С2Н5ОН

СН≡СН+Н2О → С2Н3СНО

6.      Часткове окиснення (розчином калій перманганату):

СН2=СН2+[O]+Н2O→ CH2─CH2

                                      │       │

                                      OH    OH

СН≡СН+Н2О→ HOOC─COOH

7.      Тримеризація етину:

3 СН≡СН→C6H6 

 ІІ.Якісні реакції на кратний зв'язок (подвійний і потрійний).Якісні реакції - це реакції за допомогою, яких можна розпізнати або довести наявність тієї чи іншої речовини або йону.

ІІІ. Виконати № 1 с.50 із рубрики "Застосовємо" та№ 4 с.57.

ІV. До 08.00 18.11.21 пройти тестування.


Дата для учнів 12групи                                                                       Дата для учнів 11групи
    01.11.2022                         Тема програми. Вуглеводні                     09.11.22
                                                     Урок № 11. Тема. Алкени і алкіни.                   

        Опрацюйте матеріал  параграфів 5 і 7( до статті "Хімічні властивості етину" на с.52),
переглянути презентацію
                                      1.     Заповніть таблицю


 

Алкени

Алкіни

Загальна формула

 

 

 

визначення

 

 

Формули:молекулярні

етен

етин

Формули структурні

етен

етин

Фізичні властивості

етен

етин

Скласти структурні формули

2,3-диметилгекс-1-ену

3-етил-4-метилпентину

Види ізомерії

 

 


     2.Виконайте вправу: №1с.44 із рубрики "Застосовує"
Дата для учнів 12групи                                                        Дата для учнів  11групи  
 25.10.22                   Тема програми. Вуглеводні                                          02.11.22
Урок № 10.Тема. Розрахункові задачі.Виведення молекулярної формули речовини за загальною формулою гомологічного ряду та густиною або відносною густиною.
     1.Переглянути відео з поясненням розв'язку задач цього типу.

     2.Як розв'язувати такі задачі пояснено у підручнику Савчин "Хімія"10кл.рівень стандарту
     3.Розвязати задачі:' 
  • 1. До складу молекул алкану входять 9 атомів Карбону. Користуючись загальною формулою гомологічного ряду, установіть склад молекули алкану, виведіть його молекулярну формулу та дайте назву.
  • 2. Маса алкану об'ємом 1 л (н. у.) становить 1,964. Виведіть молекулярну формулу сполуки. Дайте їй назву
  • 3.     Яка  формула газу, що є насиченим вуглеводнем, якщо маса 5,6л його (н.у.) становить 11г?
  • приклади розв'язання задач цього типу можна подивитись у презентації

                    Тема програми. Вуглеводні
Урок №9. Тема. Хімічні властивості алканів.

    1.Законспектуйте текст. 

За нормальних умов насичені вуглеводні — малоактивні речовини. Вони є досить стійкими до дії кислотлугів, та окисників (не реагують з водними розчинами калій перманганату, гідроген пероксиду, брому).
Реакції за участю алканів
1. Реакція горіння (повного окиснення).
Усі алкани горять. При цьому утворюються вуглекислий газ і вода, та виділяється велика кількість тепла:
 
2C2H6+2O24CO2+6H2O;C7H16+11O27CO2+8H2O

2C2H6+2O24CO2+6H2O;C7H16+11O27CO2+8H2O
 
2. Реакції неповного окиснення.
Якщо кисню недостатньо, під час горіння утворюється карбон(II) оксид (чадний газ) або вуглець:
 
2CH4+3O22CO+4H2O;CH4+O2C+2H2O
 2
222 2C2      CH4
+3O22CO+4H2O;
CH4+O2C+2H2O
 
3. Реакції розкладу (дегідрування).
При сильному нагріванні без доступу кисню алкани розкладаються на вуглець і водень (або ненасичені вуглеводні і водень):
CH4C+2H2;2CH4C2H2+3H2;C2H6C2H4+H2

2


4. Реакції галогенування.
З фтором насичені вуглеводні реагують з вибухом, з хлором і бромом — при освітленні, або нагріванні, з йодом — не взаємодіють.
 
Під час взаємодії з хлором і бромом відбувається заміщення атомів Гідрогену в молекулі алкана на атоми галогену:
 
C2H6+Cl2hνC2H5Clхлороетан+HCl;C2H5Cl+Cl2hνC2H4Cl2дихлороетан+HCl;C2H4Cl2+Cl2hνC2H3Cl3трихлороетан+HCl;тощо.
  
5. Реакції  крекінгу.
При високих температурах відбувається розщеплення молекул алканів з розривом зв'язків між атомами Карбону. Цей процес називають крекінгом. Під час крекінгу алканів утворюються ненасичені сполуки  і алкани з меншою кількістю атомів Карбону у ланцюгу:
 
C5H12CH4+C4H8;C5H12C2H6+C3H6;C5H12C3H8+C2H4
 C
5H12CH4C4H8;C5H12C2H6+C3H6;C5H12C3H8+C2H4
6. Реакція ізомеризації.
Якщо у молекулах насичених вуглеводнів міститься від 4 і більше атомів Карбону, може відбуватися реакція ізомеризації:
 
CH3CH2CH2CH3нбутанt°,AlCl3CH3C|CH3HCH32метилпропан
2.Опрацювати параграф підручника 4, виконати №№ 1-3 (с.39).п
CH3CH2CH2CH3нбутанt°,AlCl3CH3C|CH3HCH32метилпропан
 

    2.Опрацюйте параграф 4, виконайте завдання №№ 1-3 на с. 39 
(письмово).

    3.До 20.00 27.10.22 пройдіть тестування

                    Тема програми. Вуглеводні
                     Урок №8. Тема уроку. Класифікація вуглеводнів. Алкани.
Вивчіть #3 підручника та текст і складіть конспект за планом
                                                                План
1. Класифікація вуглеводнів.
2. Алкани. Загальна формула алканів.
3. Структурна ізомерія.
4. Систематична номенклатура.
    1.Записати класифікацію вуглеводнів (с.21, малюнок 2 підручника)
    2.Записати визначення алканів, їх загальну формулу (#3 підручника )
    3.За наведеним нижче текстом вивчити структурну ізомерію алканів: записати молекулярну(хімічну), структурну, електронну формули метану
    визначення ізомерів
    формули радикалів метилу і етилу
    Звернути увагу як складаються назви алканів.
5.Виконати завдання (вказано нижче, після теорії )


Насичені вуглеводні (алкани) — сполуки Карбону з Гідрогеном, у молекулах яких усі зв'язки є одинарними.
Для алканів склад будь-якого члена гомологічного ряду можна вивести із загальної формули CnH2n+2, де n — число атомів Карбону у молекулі.
Перший представник ряду насичених вуглеводнів — метан.
Його хімічна формула:  CH4;
структурна:  HC|HH|H;
електронна: H:CH....H:H.
 
Атом Карбону у молекулах алканів перебуває у стані sp3 гібридизації. Молекула метану має тетраедричну форму. У центрі тетраедра міститься атом Карбону, у вершинах — атоми Гідрогену. Кути між атомами є 109,5°.
 
Для органічних речовий є характерним явище ізомерії.
Ізомерія — явище існування речовин з однаковим складом молекул, але різним сполученням атомів.
Ізомери — речовини з однаковим якісним і кількісним складом молекул, але різною хімічною будовою, і різними властивостями.
Наприклад:
 
структурна формула бутану — C4H10;
 
скорочена структурна формула:
 
номальний бутан (n—бутан, нерозгалужений ланцюг): CH3CH2CH2CH3;
 
ізобутан (розгалужений ланцюг): CH3CH|CH3CH3.
Щоб правильно називати ізомери насичених вуглеводнів, потрібно знати назви алкільних замісників. Вони утворюються шляхом заміни суфіксу —ан у назві алкану на суфікс —ил (іл):
 
CH4 — метанCH3 — метил;
 
C2H6 — етанC2H5 — етил;
 
C3H8 — пропанC3H7 — пропіл;
 
C4H10 — бутанC4H9 — бутил;
 
C5H12 — пентанC5H11 — пентил.
 
Складання назв насичених вуглеводнів:
Знаходимо найдовший ланцюг послідовно з'єднаних атомів Карбону з найбільшою кількістю найпростіших розгалужень. Нумеруємо атоми Карбону з того кінця, до якого найближче замісник. Місце алкільких замісників (локантів) позначають цифрами, які показують положення замісників у головному карбоновому ланцюгу. Назви замісників розташовують в алфавітному порядку. Якщо у складі вуглеводню є декілька однакових замісників, їх кількістю позначають префіксами ди—три—тетра—пента—, тощо. У кінці називають вуглеводень з найдовшим карбоновим ланцюгом.

Локант — цифра, яка вказує на положення замісника (подвійного або потрійного зв’язків) у молекулі.
Написати структурну формулу 2,2,3—триметилпентану:
 
1. Записуємо головний ланцюг без атомів Гідрогену:
 
CCCCC.
 
2. Нумеруємо атоми Карбону:
 
C1C2C3C4C5.
 
3. У відповідні місця карбонового ланцюга записуємо формули замісників:
 


                             5.    Завдання



    • 1.  Формула алкану містить 13 атомів Карбону. Запиши хімічну формулу сполуки та визнач масу 9,2 моль
  •     2.Склади структурну формулу сполуки 4-етил-2,3-диметилоктан
  •  
  •    3. Укажи хімічну формулу алкану, молярна маса якого становить 184 г/моль.

                                  Тема програми.  Теорія будови органічних сполук.

Урок№ 7. Розрахункові задачі. Виведення молекулярної формули речовини за масовими                                                                    частками елементів. (#2 с.23)

У відео пояснюється розв'язок задач данного типу.

https://www.youtube.com/watch?v=aGOz97YdCt0&ab_channel=%D0%90%D1%82%D0%BC%D0%BE%D1%81%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%A8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0

Розв'язати задачу:

Виведіть формулу вуглеводню, масова частка Карбону в якому становить 0,8276 а відносна густина за повітрям дорівнює 2.

                       Тема програми.  Теорія будови органічних сполук.

Урок№ 6. Ковалентні карбон-карбонові зв'язки у молекулах органічних сполук. (#2 с.19-23)

https://svitppt.com.ua/himiya/osoblivosti-budovi-atoma-karbonu-v-osnovnomu-i-zbudzhenomu-stanah-utvorennya-kovalentnih-zvyazkiv-mizh-atomami-karbonu-strukturni-formuli-organichnih-rechovin0.html

https://naurok.com.ua/urok-klasifikaciya-organichnih-rechovin-1349.html

                       Тема програми.  Теорія будови органічних сполук.
Урок№ 5.Ізомерія. (# 3 с.27)

           Навчальний проєкт 1. Ізомери у природі.

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-yavische-izomeri-strukturna-izomeriya-nomenklatura-nasichenih-vuglevodniv-204467.html

                     Тема програми.  Теорія будови органічних сполук. (4 години)

Урок№ 4. Теорія будови органічних сполук.   (#1 с.13) 

              Навчальний проєкт 2. Історія створення та 

              розвитку теорії будови органічних сполук.

                                                 Теоретичний матеріал
 Тема програми.  Повторення початкових понять про органічні речовини (3 години)

Урок№1. Склад, властивості, застосування окремих представників вуглеводнів(метан,етан, 

                етен, етин). (с.7 - 9)

Урок№ 2. Склад, властивості, застосування окремих представників оксигеновмісних                                (метанол, етанол, гліцерол, етанова кислота) і нітрогеновмісних(аміноетанова                         кислота)  органічних речовин. ( с.9 -11)

Урок №3. Діагностична контрольна робота.

                                                 Завдання

№1 -№4 с.11

    

Немає коментарів:

Дописати коментар