пʼятниця, 27 січня 2023 р.

Архів Біологія ІІ курс (21,22 гр.)

 Архів Біологія ІІ курс (21, 22гр.)   2022-2023н. р.

                             Дистанційне навчання з біології і екології 

  Шановні учні! В цьому блозі я буду проводити з вами дистанційне навчання. Зв'язок будемо підтримувати за допомогою вайбера.

     Підручник :   "Біологія і екологія"11кл., рівень стандарту, Кам'янець-Подільський, "Абетка", 2019

 електронна версія: https://pidruchnyk.com.ua/1244-biologi-11-klas-sobol.html

   Спочатку вивчіть теоретичний матеріал: у зошит запишіть № уроку, його тему і складіть короткий конспект вказаного параграфа по підручнику. Після вивчення теорії приступайте до виконання завдань. Готуйтесь до уроків систематично, згідно розкладу.




                                                ІІ семестр

                             

  Дата для учнів 21 групи ....04.23                        Дата для учнів 22 групи 12.04.23   

Тема програми. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та

                               біотехнології.

                Урок № 57. Узагальнення знань.  Представлення проєктів.

   №3. Клонування організмів.

    №4. Нанотехнології в біології.

    №5. Трансгенні організми: за і проти

До 14.04.23 до 20.00 пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7999309

     

 Дата для учнів 21 групи 12.04.23                        Дата для учнів 22 групи 12.04.23   

Тема програми. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині,селекції та

                               біотехнології.                    

   Урок №56.  Тема.Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та 

                                                 біологічний захист.

1.Скласти конспект до & 64.

2.Підготувати один із проєктів на вибір і надіслати на мою електронну пошту:

    №3. Клонування організмів.

    №4. Нанотехнології в біології.

    №5. Трансгенні організми: за і проти.

 

 Дата для учнів 21 групи 11.04.23                        Дата для учнів 22 групи     11.04.23  

Тема програми. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині,селекції та

                               біотехнології.

   Урок № 55. Тема. Застосування досягнень молекулярної генетики,молекулярної 

                                                       біологі та біохімії у біотехнології.

    Вивчіть # 63, перегляньтие презентацію, письмово дайте відповіді на 7-9 запитання с.249 підручника

https://naurok.com.ua/prezentaciya-zastosuvannya-dosyagnen-molekulyarno-genetiki-molekulyarno-biologi-ta-biohimi-u-biotehnologi-239529.html


     Дата для учнів 21 групи                              Дата для учнів 22 групи     05.04.23 
      05.04.23   
                    Урок №54. Тема. Сучасна біотехнологія та її напрямки.

   1. Опрацюйте & 62, перегляньте презентацію, письмово дайте відповіді на 1-6 запитання на с.245.

https://naurok.com.ua/prezentaciya-suchasna-biotehnologiya-ta-osnovnim-napryamki-173706.html

 

     Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                       05 .04.23                                                                                      04.04.23

Тема програми. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині,селекції та

                               біотехнології.

                           Урок № 53.  Тема. Генна інженерія людини.

    1Вивчіть & 60 і виконайте самостійну роботу на с.237.

    2.Опрацюйте  & 61, перегляньте презентацію і запишіть основні принципи біоетики.

https://naurok.com.ua/genna-inzheneriya-lyudini-dosyagnennya-ta-riziki-bioetichni-problemi-suchasno-medicini-184524.html



     Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                       04 .04.23                                                                                      28.03.23

Тема програми. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та

                               біотехнології.

   Урок № 52. Тема. Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній                                                     селекції.

    Перегляньте презентацію, опрацюйте &55 письмово дайте відповіді на 1-6 запитання після & на с.217

https://naurok.com.ua/zastosuvannya-metodiv-genno-ta-klitinno-inzheneri-v-suchasniy-selekci-188510.html

     Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                      30.03.23                                                                                     28.03.23

Тема програми. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині,селекції та

                               біотехнології.

              Урок № 51. Тема. Вчення В. І. Вавилова про центри різноманітності та                             походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості.

Вивчіть &57 с.222 підручника,перегляньте презентацію.Випишіть 1) центри походження культурних рослин, значення вчення про центри походження культурних рослин;

                                          2) закон гомологічних рядів спадкової мінливості, його значення для                                                      селекції


    Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                        28.03.23                                                                                      27.03.23

Тема програми. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та

                               біотехнології.

             Урок №50. Тема. Сучасні методи селекці тварин, рослин,мікроорганізмів.

    Опрацювати & 56 с.218 підручника, переглянути презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-biologi-dlya-uchniv-11-klasu-riven-standartu-suchasni-metodi-selekci-tvarin-roslin-i-mikroorganizmiv-237376.html

виписати основні методи селекції тварин, рослин, мікроорганізмів, визначення гетерозису.

   

      Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                        28.03.23                                                                                      21.03.23

Тема програми. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та

                               біотехнології.

                 Урок № 49. Завдання та досягнення сучасної селекції.

Вивчіть & 55, перегляньте презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-zavdannya-ta-dosyagnennya-suchasno-selekci-vnesok-vitchiznyanih-vchenih-selekcioneriv-171210.html

 і письмово дайте відповіді на запитання 1- 6 с. 217.

    Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                      23.03.23                                                                                      21.03.23

  Тема програми. Сталий розвиток та раціональне природокористування. 

                             Урок № 48. Тема. Узагальнення і контроль знань.

Пройти тестування до 24.03.23 до 20.00

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4809340

    Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                        21.03.23                                                                                      20.03.23

                    Тема програми. Сталий розвиток та раціональне природокористування.

          Урок № 47. Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії

                                      у справі охорони довкілля.

    1.Перегляньте презнтацію і запишіть: 1 Що таке екологічне мислення?

                                                       2 Що особисто Ви можете зробити для збереження довкілля?

 https://naurok.com.ua/ponyattya-pro-ekologichne-mtslennya-202854.html

    2.Прочитайте & 54 (стаття "У чому полягає необхідність міжнародної взаємодії ...." с.211)

                                                і запишіть у чому полягає необхідність міжнародної взаємодії


   Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                        21.03.23                                                                                      14.03.23

                    Тема програми. Сталий розвиток та раціональне природокористування.

                                               Урок № 46. Тема. Практична робота.

                                             Тема. Оцінка екологічного стану свого регіону.

 

Практична робота. Оцінка екологічного стану свого регіону

Мета: з'ясувати екологічний стан свого регіону

1. Ознайомтеся з інформацією.

«Рівень забруднення навколишнього середовища залежить від багатьох факторів. Це кількість автотранспорту й інтенсивність його руху, кількість підприємств, що розташовані на території міста або регіону тощо. Всі ці та багато інших чинників негативно впливають на здоров'я людини. З метою проведення комплексного спостереження, оцінки й прогнозу змін стану навколишнього середовища під впливом антропічних чинників упроваджують екологічний моніторинг.

ЕКОЛОГІЧНІ ПОКАЗНИКИ МОНІТОРИНГУ ТА ОЦІНКИ СТАНУ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА

Забруднення атмосферного повітря

Викиди в повітря

Якість повітря в населених пунктах

Використання озоноруйнівних речовин

Зміна клімату

Температура повітря

Атмосферні опади

Викиди парникових газів

Водні ресурси

Відновлювальні ресурси прісних вод

Побутове водовикористання у розрахунку на душу населення

Втрати води

Повторне і оборотне використання прісної води

Якість питної води

Біогенні речовини в прісній воді

Забруднені стічні води

Біорізноманіття та ліси

Природні території, що підлягають особливій охороні

Ліси

Види, що знаходяться під загрозою зникнення, і види, що охороняються

Тенденції зміни чисельності й розповсюдження окремих видів

Земельні ресурси та ґрунти

Вилучення земель із продуктивного обороту

Райони, що зазнають ерозії ґрунтів

Сільське господарство

Внесення мінеральних та органічних добрив

Внесення пестицидів

Відходи

Утворення відходів

Транскордонні перевезення небезпечних відходів

Переробка та вторинне використання відходів

Кінцеве видалення відходів

 

4. Складіть звіт (у довільній формі) про дію антропічних чинників (залізничного транспорту)  

на довкілля.

  Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                        16.03.23                                                                                      14.03.23

                Тема програми. Сталий розвиток та раціональне природокористування.                        Урок № 45. Тема. Концепція сталого розвитку та її значення.

Вивчіть & 54 до статті " У чому полягає необхідність міжнародної взаємодії ..." на с. 211, перегляньте презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-koncepciya-stalogo-rozvitku-ta-znachennya-prirodokoristuvannya-v-konteksti-stalogo-rozvitku-161059.html

 і запишіть основні принципи природокористування  в контексті сталого розвитку.



 Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                        14.03.23                                                                                      13.03.23

                   Тема програми. Сталий розвиток та раціональне природокористування.

                                   Урок №44. Тема. Екологічна політика в Україні.

Вивчіть & 52, письмово дайте відповіді на 1-6 запитання на с.203.


  Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                        14.03.23                                                                                      13.03.23

                    Тема програми. Сталий розвиток та раціональне природокористування.

                                  Урок № 43.  Тема. Збереження біорізноманіття.

     1. Опрацюйте &53 перегляньте презентацію,письмово дайте відповіді на 1 - 9 запитання на с.207.

https://naurok.com.ua/prezentaciya-zberezhennya-bioriznomanittya-194594.html

    2. Пройдіть тестування до 20.00 15.03.23

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4322458


  Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                           09.03.23                                                                                        07.03.23

                    Тема програми. Сталий розвиток та раціональне природокористування.                                           Урок № 42. Тема. Антропічний вплив на біорізноманіття.

    Вивчіти & 51, заповнити таблицю на с.199.

https://naurok.com.ua/prezentaciya-antropichniy-vpliv-na-bioriznomanittya-201791.html

   

  Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                            07.03.23                                                                                        07.03.23                                               Тема програми. Сталий розвиток та раціональне природокористування

                   Урок № 41. Тема. Основні джерела антропічного забруднення грунтів.

     Опрацювати & 50, перегляньте презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-antropichniy-vpliv-na-runti-159275.html

Записати  1.основні забруднювачі грунтів

                  2. види забруднення грунтів

                  3. наслідки атропічного впливу на грунти

                  4. охорона грунтів


  Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                            07.03.23                                                                                        06.03.23
                      Тема програми.Сталий розвиток                                                                                                                                         та раціональне   природокористування. 
                  Урок № 40. Тема. Антропічний вплив на гідросферу.

    Опрацювати & 49, перегляньте презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-antropichniy-vpliv-na-gidrosferu-156489.html

    Записати 1 види забруднення гідросфери

                     2 наслідки забруднення гідросфери

                     3 причини порушення гідросфери

                     4 охоронення водойм

До 08.00  07.03.23 пройдіть тестування                                        ІІ семестр

  Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                            02.03.23                                                                                           28.02.23

                       Тема програми.Сталий розвиток та раціональне  природокористування.

                  Урок № 39. Тема. Антропічний вплив на атмосферу.

    Опрацювати & 48, переглянути презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-antropichniy-vpliv-na-atmosferu-naslidki-zabrudnennya-atmosfernogo-povitrya-ta-yogo-ohorona-296830.html

  Записати 1 види забруднення атмосфери

                 2 основні забруднювачі атмосфери

                 3 основні проблеми атмосфери

                 4 заходи охорони атмосфери

                5. До 08.00 05.03.23 пройти тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1644697    

     Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                             28.02.23                                                                                           28.02.23

                       Тема програми.Сталий розвиток та раціональне                                 природокористування.  

                     Урок №38. Тема.Поняття про якіс,ть довкілля.

  Опрацювати & 47 с.182. переглянути відео.Скласти конспект.

https://naurok.com.ua/yakist-dovkillya-kriteri-zabrudnennya-156974.html



  Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                          28.02.23                                                                                           27.02.23

                       Тема програми.Сталий розвиток та раціональне природокористування.  

                       Урок №37. Види забруднення.

    Опрацюйте # 47 підручника , перегляньте презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-vidi-zabrudnennya-hni-naslidki-dlya-ekosistem-152055.html

та виконайте самостійну роботу на с.182.


  Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                              23.02.23                                                                                           21.02.23
                        Тема програми. Сталий розвиток та раціональне                                                                                      природокористування

                       Урок№36. Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.

    1.Опрацюйте # 46 підручника,перегляньте презентацію і письмово дайте відповіді на 1-6 запитання на с.179.

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-suchasni-ekologichni-problemi-u-sviti-ta-v-ukra-ni-151749.html


    Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                             21.02.23                                                                                           21.02.23

                                              Тема програми.Екологія.

            Урок № 35. Тема. Узагальнення і контроль знань.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1889409


  Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                          21.02.23                                                                                                 20.02.23

                         Тема. Вчення В.І.Вернадського про біосферу та ноосферу.

    Вивчіть # 45, перегляньте презентацію,

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-vcenna-v-i-vernadskogo-pro-biosferu-11-klas-340234.html

запишіть визначення біосфери,  ноосфери            до 22.02 до 20.00 пройти тестуванняhttps://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8894643

  Дата для учнів 21 групи                              
              Дата для учнів 22 групи                     16.02.23                                                                                                        14.02.23

                                             Тема програми.Екологія.

              Урок №33. Тема. Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування                                                                             біосфери.

    Опрацюйте # 44 с.167 підручника, перегляньте презентацію і заповніть таблицю на с.170 підручника.

https://naurok.com.ua/prezentaciya-biogeohimichni-cikli-yak-neobhidna-umova-isnuvannya-biosferi-293341.html

  Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                     14.02.23                                                                                                        14.02.23                                             Тема програми.Екологія.

          Урок № 32. Тема. Біосфера як глобальна екосистема.

Вивчіть & 43 с.163, перегляньте презентацію і письмово дайте відповіді на 1-8 запитання 

на с.166.    https://vseosvita.ua/library/prezentacia-z-biologii-dla-ucniv-11-klasu-riven-standart-biosfera-ak-globalna-ekosistema-412424.html

    Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                     09.02.23                                                                                                        07.02.23

                                             Тема програми.Екологія.

  Урок № 31. Тема. Представлення проєкту "Дослідження особливостей

структури місцевих екоосистем (природних чи штучних") 

 

Проект. Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних)

Етапи реалізації проекту

1. Ознайомтеся з літературою й інтернет-ресурсами з цього питання.

2. Ознайомтеся з прикладом опису структури двох місцевих природних екосистем (див. таблицю).

3. Складіть  характеристику структури однієї місцевої природної екосистеми (за власним вибором).

4. Сформулюйте висновок про чинники, що впливають на формування структури екосистеми.

 

Порівняльна характеристика структур екосистем

Частини екосистеми

Екосистема заплавної луки

Екосистема мішаного лісу

Абіотична:

середня температура (°С)

січня

липня

від -4,0 до -8,0

від +17 до +19

від -4,5 до -8,5

від +17 до +19

вологість

650 - 700 мм/рік

600 - 700 мм/рік

типи ґрунтів

Дернові, дерново-лучні, болотні

Дерново-підзолисті, болотні

Біотична:

продуценти

Лукові трави:

Злакові - тимофіївка, мятлик, лисохвіст (нижній ярус)

Бобові - конюшина, горошок, чина (другий ярус)

Зонтичні - губоцвіті, жовтоцвіті, гвоздикові (верхній ярус)

Мохи, лишайники (нижній ярус)

Підсніжник, проліска, ряст, анемона (другий ярус)

Чагарники - ліщина, глід, черемха, бузина, терен, шипшина (третій ярус)

Найвищі дерева - дуб, сосна, ялина, граб, клен, липа, береза, осика (верхній ярус)

консументи

Рослиноїдні тварини: метелики, бджоли, равлики, жайворонок, куріпка, миші, ховрахи, зайці

М'ясоїдні тварини, що поїдають рослиноїдних тварин: павуки, їжаки, деркачі, бекаси

Хижаки, що поїдають м'ясоїдних тварин: боривітер, яструб, лисиця

Детритофаги: мурахи, дощові черв'яки, орли-стерв'ятники

Рослиноїдні тварини: метелики, бджоли, білки, зайці, дикі свині, козулі, лосі, олені

М'ясоїдні тварини, що поїдають рослиноїдних тварин: павуки, їжаки, дятли, горлиці

Хижаки, що поїдають м'ясоїдних тварин: лисиці, вовки, ведмеді

Детритофаги: мурахи, дощові черв'яки

редуценти

Ґрунтові бактерії, гриби

Ґрунтові бактерії, гриби

 

    Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                     07.02.23                                                                                                        07.02.23

                                     Тема програми.Екологія.                

   Урок № 30. Тема. Агроценози.

    Опрацюйте & 42 с.159 підручника, перегляньте презентацію та 

     заповніть табл. на с.161.

    Дата для учнів 21 групи                                            Дата для учнів 22 групи                           02.02.23                                                                                                   31.01.23

                     Тема програми.Екологія.

                        Урок№29. Тема. Екологічні сукцесії.

    Опрацюйте  &41 с.156 підручника  і письмово дайте відповіді на запитання після & с.158

До09.02.23 до 08.00 пройдіть тестування

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2885467


Дата для учнів 21 групи                                             Дата для учнів 22 групи   31.01.23 

       31.01.23                                    Тема програми.Екологія.

         Урок №28. Тема.Типи зв'язків між популяціями різних видів в екосистемах.

    Вивчити статтю параграфа 39 "Типи звязків між популяціями різних видів у екосистемах" с.150 і записати які існують зв'язки між популяціями різних видів в екосистемах.


Дата для учнів 21 групи                                             Дата для учнів 22 групи   24.01.23   
      26.01.23                              Тема програми. Екологія.
                               Урок №27. Тема. Властивості та характеристика екосистем.
     Опрацюйте параграфи 39,40 і запишіть, які структури екосистем розрізняють; що таке продуценти,  консументи, редуценти, властивості екосистем.

Дата для учнів 21 групи                                             Дата для учнів 22 групи   24.01.23   
         24.01.23                                    Тема програми.Екологія.     
                                 Урок № 26. Тема. Популяції.
    Перегляньте відео та вивчіть матеріал за підручником : параграфи 37, 38
    Дайте відповіді на питання:
1.Що таке демекологія?
2.Які структури популяцій розрізняють ?Одним реченням охарактеризуйте кожну з них.
3.Яка основна функція популяції в екосистемі?
4.Назвіть основні функціональні ролі популяції.
5.Назвіть характеристики популяцій.

Дата для учнів 21 групи                                             Дата для учнів 22 групи     17.11.22 
                                       Тема програми.Екологія.
 19.01.23                  Урок № 25. Тема. Екологічні чинники. Стено- та еврибіонтні види.
    Цей матеріал викладено у 35 та 36 параграфах підручника на с.132. Складіть конспект за планом.
                                        План.
1.Аутекологія.
2.Визначення екологічних чинників.
3.Класифікація екологічних чинників. (записати табл.3 на с.134)
4.Екологічна валентність.(пар. 36 с.136)
5.Стенобіонти.Приклади.
6.еврибіонти.
7.Закон обмежувального чинника(закон мінімуму)
8.Закон оптимуму.
9.Закон толерантності.

    До 20.00 21.01.23 пройти тестування


Дата для учнів 21 групи                                             Дата для учнів 22 групи     17.11.22 
                                    Тема програми.Екологія.
17.01.23     Урок № 24. Тема. Екологічні закони.
    Опрацюйте параграф 34 підручника  (с.128) ,  Переглянути відео  про закони Коммонера.  

  або прочитайте текст, випишіть закони Коммонера.
Практика показує, що всі екологічні проблеми укладаються в добре відомі всім закони Баррі Коммонера. "Відомо, що сила будь-якого закону - в тому, що ніхто не може безкарно його порушувати"". Не можна порушувати і закони екології, викладені знаменитим американським екологом Баррі Коммонером у вигляді афоризмів ще в 1966 році:
1.Все пов'язано з усім.
Це закон про екосистеми і біосферу, звертає увагу на загальний зв'язок процесів і явищ у природі. Він покликаний застерегти людину від необдуманого впливу на окремі частини екосистем, що може призвести до непередбачених наслідків. (Наприклад, осушення боліт призводить до обміління річок).
2.Все повинно кудись діватися.
Ніщо не зникає безслідно, та чи інша речовина просто переміщається з місця на місце, переходить з однієї молекулярної форми в іншу, впливаючи при цьому на життєві процеси живих організмів. Дія цього закону - одна з головних причин кризи навколишнього середовища. Це закон про господарську діяльність людини, відходи від яких неминучі, і тому необхідно думати як про зменшення їх кількості, так і про подальше їх використання (наприклад, величезні кількості нафти і руди витягнуті із землі, перетворені в нові з'єднання і розсіяні в навколишньому середовищі).
3.Ніщо не дається задарма.
Глобальна екологічна система, тобто біосфера, являє собою єдине ціле, в рамках якого будь-який виграш пов'язаний з втратами, але, з іншого боку, все, що вилучено з природи, має бути відшкодовано. Платежів за цим векселем неможливо уникнути, вони можуть бути тільки відтерміновані (наприклад, при вирощуванні зерна, овочів ми витягаємо з ріллі хімічні елементи (азот, фосфор, калій та ін), і якщо в неї не вносити добрива, то врожай поступово починає знижуватися ). Це закон розумного, свідомого природокористування. Не можна забувати, що людина - теж біологічний вид, що він - частина природи, а не її володар. Це означає, що не можна намагатися підкорити природу, а треба співпрацювати з нею.
4.Природа знає краще.
Закон базується на результатах виникнення і розвитку життя на Землі, на природному відборі в процесі еволюції життя. Так, для будь-якої органічної речовини, що виробляється організмами, в природі існує фермент, здатний цю речовину розкласти. У природі жодна органічна речовина не буде синтезована, якщо немаж можливості для її розкладання. Це закон раціонального природокористування. "... Глобальна екосистема являє собою єдине ціле, в рамках якого нічого не може бути виграно або втрачено і яка не може бути об'єктом загального поліпшення". Платити потрібно енергією за додаткове очищення відходів, добривом - за підвищення врожаю, санаторіями та ліками - за погіршення здоров'я людини і т д. Всупереч цим законам людина створює хімічні сполуки, які, потрапляючи в природне середовище, не розкладаються, накопичуються і забруднюють її (поліетилен, ДДТ та ін). Цей закон попереджає нас про необхідність розумного перетворення природних систем (будівництво гребель, перекидання стоку річок, меліорація, інтенсивне використання невідновлюваних джерел енергії і багато чого іншого).


Дата для учнів 21 групи  22.12.22                                            Дата для учнів 22 групи     17.11.22                                                                                                                    Тема програми. Екологія                      Урок № 23. Предмет вивчення екології, її завдання та методи.

    Вивчіть матеріал за підручником параграф33 с.124, заповніть табл. на с.127



Дата для учнів 21 групи  22.12.22                                                Дата для учнів 22 групи 17.11.22
            Тема програми. Біологічні основи здорового способу життя. 
          Урок № 22. Контрольна робота.
До 24.12.22 до 20.00 пройти тестування


Дата для учнів 21 групи  15.12.22                                                Дата для учнів 22 групи 16.11.22
            Тема програми. Біологічні основи здорового способу життя. 
                       Урок №21. Тема. Узагальнення знань.
    До 17.12.22 до 20.00 пройти тестування.


Дата для учнів 21 групи  15.12.22                                                Дата для учнів 22 групи 09.11.22
            Тема програми. Біологічні основи здорового способу життя.                                                                       Урок № 20. Практична робота 1.
                                           Тема. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань.
Виконайте практичну роботу за інструкцією, яка розміщена на с.121 підручника В.Соболь "Біологія і екологія" 11кл.(Необхідно переписати тему, мету і заповнити 2 таблиці.)
  

Дата для учнів 21 групи  08.12.22                                                Дата для учнів 22 групи 02.11.22
            Тема програми. Біологічні основи здорового способу життя.
      Урок №19. Тема. Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних                                                          захворювань людини, захворювань, що передаються статевим                                                     шляхом.
Опрацюйте параграфи 29 - 32 підручникаі запишіть:
 як називається наука, що вивчає захворювання?
 Види профілактики захворювань.
     Про кожну групу захворювань:
 які захворювання є (неінфекційними, ....)
 приклади захворювань
 профілактика данної групи захворювань.


Дата для учнів 21 групи  08.12.22    
            Тема програми. Біологічні основи здорового способу життя.
                                         Урок №18. Тема. Імунокорекція. Імунотерапія.
  Опрацюйте параграф 28 підручника. Складіть конспект за планом.
                                        План.
1.Імунокорекція.
2.Імунотерапія
 а) визначення,
 б) види імунотерапевтичного впливу.
3.Імунобіологічні препарати.
4. До27.10.22 пройти тестування



Дата для учнів 21 групи  01.12.22                                                Дата для учнів 22 групи 
                            Тема програми. Біологічні основи здорового способу життя.
           Урок №17. Тема. Імунна система людини.
    Перегляньте презентацію
    Вивчіть тему за підручником, параграф 27.Письмово дайте відповіді на 1 - 5 питання.

                            Тема програми. Біологічні основи здорового способу життя.
              Урок № 16. Тема. Вплив навколишнього середовища на здоров'я                                                                                  людини.
Вивчіть тему за підручником: параграф 26, заповніть табл. на  с.99

Дата для учнів 21 групи  01.12.22                                                Дата для учнів 22 групи 

                            Тема програми. Біологічні основи здорового способу життя.

              Урок №15. Тема. Вплив стресових факторів на організм людини.

1. Прочитати текст і виписати: визначення стресу, види стресу, фази стресу.

Стрес – це стан психічного напруження, що виникає як реакція організму на зміну внутрішнього чи зовнішнього середовища.У перекладі з англійської мови слово «stress» означає напруга, тиск, натиск. Теорію стресу розробив у 1930 р. канадський учений Ганс Сельє. Саме він уперше довів, що стрес – це універсальна реакція організму на небезпеку.

Стрес – реакція на ситуацію, в якій  людина зазнає перенапруження. Наприклад дуже сильні переживання можуть викликати емоційний стрес. Необхідність запам’ятати перед іспитом велику кількість різної інформації може викликати інтелектуальний стрес. Перебування на спеці – температурний стрес. При пошкодженнях організму може виникнути також больовий стрес.Стрес може бути викликаний різними діями і явищами.

Стрес – це комплекс пристосувальних реакцій до будь-яких складних умов.

Слід також зазначити, що люди по різному реагують на ситуацію, в якій може виникнути стрес. Для однієї людини – знайомство з новою людиною є стресом, а інша знайомиться спокійно, не зазнаючи при цьому стресу, одним людям подобається купання в дуже  холодній воді, а інші навпаки, купатися не люблять взагалі, для них це являється стресом.

                                  Види стресу

Існують два види стресу:

-         Еустрес – це позитивна реакція на стресор. Стрес який базується на позитивних емоціях ( сміх, радість, перемога в змаганнях, вдалий іспит, виграш у лотерею). Позитивний стрес завжди корисний для здоров’я людей.

-         Дистрес – це негативна реакція на стресор. Стрес який базується на негативних емоціях ( злість, агресія, гнів, дратівливість, ярість, поганий настрій, отримана погана оцінка, несподіваний виклик до дошки, сварка з другом, хвороба). Реакція на дистрес є такою сильною, що перешкоджає адекватно діяти, або виснажує резерви організму і створює перенапруження.

Фази стресу

 1.     Фаза тривоги. У цій фазі виробляється гормон адреналін, і весь організм набуває стану бойової готовності: частіше б’ється серце, підвищується тиск, напружуються м’язи. Організм готовий почати боротьбу, захистити себе, або нападом попередити новий удар. Помірний стрес на цій фазі корисний, тому що він сприяє підвищенню працездатності

2.     Фаза опору. Організм витрачає свої резерви й розв’язує завдання, що стоять перед ним. Але якщо ця стадія продовжується довго й організм не відпочиває, то сили закінчуються й починається третя фаза.

3.     Фаза виснаження. З’являється слабкість, знижується працездатність. Організм потребує відпочинку. Якщо такого відпочинку немає, то людина може захворіти   

Ознаки стресу

-         прискорення пульсу (серце «вистрибує» з грудей 

-         прискорення дихання.

-         Підвищення тиску крові.

-         Сухість у роті.

-         Спітнілі долоні.

-         Неможливість сконцентруватися.

-         Підкошування ніг.

-         «задубіння м’язів»

-         Тремтіння голосу, рук, ніг.

-         Холод у животі.

Все це відбувається із-за різкого зростання кількості гормонів: катехоламіни, адреналін, норадреналін. Ці зміни відбуваються незалежно від вас.

 У чому користь помірного стресу

Людина не може прожити без стресів. Її організму необхідні і помірна напруга, і здатність до пристосування. Без стресу пристосування не сформуються.

Наприклад, ситуація іспиту завжди стрес. Але якщо ви вже не вперше складаєте іспит і якщо це стало для вас чимось знайомим, то помірний стрес буде для вас корисний. Чому? Та тому що ви знаєте, призведе до того, що ви витратете достатньо часу, щоб добре підготуватися.

 Методи формування стійкості до стресу

 Найголовніше ------ тренування

 Для того щоб у вас формувалася стійкість до стресів, необхідно виконувати такі правила:

-         загартовуй свій організм

-         дотримуйся режиму дня

-         правильно розподіляй навантаження на свій організм

-         з’ясуйте, які справи для тебе головні, а які другорядні, спочатку роби головні (тоді ти все встигнеш)

-         не бійся ситуацій помірного стресу, учись їх долати

       Як стрес впливає не здоров’я

Сильні стреси можуть спровокувати такі хвороби:

-         інфаркт міокарда

-         виразку шлунка

-         бронхіальну астму

-         порушення імунної системи

Тому потрібно намагатися уникати сильних дистресів.

У процесі життя людина може формувати свою стійкість до стресів, завдяки тренуванню.

 2.Опрацювати параграф 25 підручника і записати складові стрес-системи.



                           Тема програми. Біологічні основи здорового способу життя.

     Урок №14. Тема. Негативний вплив на здоров'я людини алкоголю, куріння та наркотиків. 

1.Опрацювати параграф 22 і записати у чому виявляється негативний вплив алкоголю на здоров'я людини алкоголю.

2.Опрацювати параграф 23,  записати а) основні психологічні й соціальні причини                                                      куріння,

                                                б) як і на які системи в організмі куріння впливає                                                               найбільше?

3.Опрвцювати параграф 24, записати негативний вплив наркотиків на здоров'я

людини.


 Дата проведення для учнів 21 групи             Дата проведення для учнів 22гр.     15.11.22                                                                                              
                            Тема програми. Біологічні основи здорового способу життя.
                       Урок №13.Тема. Безпека і статева культура.

    Опрацюйте параграф 21 підручника та запишіть визначення репродуктивного здоров'я; основні шляхи підвищення рівня статевої культури.

 Дата проведення для учнів 21 групи             Дата проведення для учнів 22гр.     08.11.22                                                                                 28.09                                                                                      Тема програми. Біологічні основи здорового способу життя.  

                         Урок № 12. Тема. Складові здорового способу життя.

   1. Опрацюйте параграф 20 підручника та запишіть основні принципи здорового способу життя та складові здорового способу життя. 

               Прнципи здорового способу життя (матеріал на допомогу)

Здоровий спосіб життя (скорочено «ЗСЖ») — означає розумне використання свого життєвого потенціалу, а також дотримання науково обґрунтованих рекомендацій Всесвітньої організації охорони здоров'я та інших медичних організацій. Його необхідність виходить із того, що багато причин пошкодження стану здоров'я можна уникнути. Заснований на загальних рекомендаціях щодо харчування, необхідних фізичних навантажень, гігієни, тренування холодом, позбавленні від шкідливих звичок та залежностей, запобіганню захворюванням, що передаються статевим шляхом.

ПРИНЦИПИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ  ЖИТТЯ

Принцип № 1: Активність, рухливість

Робітничі професії нині не в тренді. Зараз всі або продавці, або офісні працівники. Таким людям бракує рухливості. Це точно. Ну, подумайте, ви цілий день сидите у офісі, за комп’ютером, щось пишете, п’єте каву, набираєте зайву вагу. Вам би могли допомогти заняття спортом. Проте, коли на спорт часу немає, то прогулянки на свіжому повітрі чи ранкової пробіжки ніхто не відміняв. Ходіть більше пішки, гуляйте в парках та лісах, будьте рухливими.

Від серцево-судинних та інших серйозних захворювань потрібно йти або навіть тікати. У прямому сенсі слова. Рухайтеся назустріч міцному здоров’ю і довголіттю.

 

Принцип № 2. Здорове харчування

Найважливіше при здоровому способі життя – це харчування. Правильне харчування! Більше фруктів і овочів, продуктів, наповнених корисними для нашого організму речовинами. Ніяких гамбургерів, коли, чіпсів та іншої гидоти.

Як говорив сам товариш Гіппократ, їжа повинна бути нашим ліками, а не ліки їжею. В ідеалі, звичайно, потрібно відмовитися від шкідливої їжі назавжди, але … Це як будь-яка шкідлива звичка, розумієш, що шкідливо, але відмовитися не можеш. Іноді можна потішити свій шлунок, але без фанатизму.

 

Принцип № 3: Мінімізація шкідливих звичок

Здоровий спосіб життя жодним чином не сумісний з постійними шкідливими звичками: курінням, вживанням алкоголю і тим більше наркоманіює. І якщо алкоголь на свята при здоровому способі життя ще можна зрозуміти, то куріння і наркоманія скасовуються повністю.

Випити смачного вина, посмакувавши якісним напоєм – це навіть корисно. Але вливати в себе літри пива, енергетиків чи горілки, ні, це вже точно не з опери здорового способу життя.

 

Принцип № 4. Розпорядок дня

Що значить правильний розпорядок дня? Це, перш за все, 7-8-годинний здоровий сон. Потрібно привчити свій організм лягати й прокидатися в один і той же час, незалежно від того, який день тижня: будень чи вихідний. В ідеалі, звичайно, прокидатися треба без будильника – це означає, що виспалися.

Чому важливо висипатися? Хоча б, тому що існує прямий зв’язок між недосипанням і появою надмірної ваги.

 

Принцип № 5. Настрій

Одне з найважливіших правил здорового способу життя – це позитивний настрій! Не зациклюйтеся на невдачах і промахах. Не вийшло встояти перед тортиком або тістечком, ну і Бог з ним! Не варто через це засмучуватися, адже думки – матеріальні. Будете думати про погане, воно й станеться

 

Принцип № 6. Дбайливе ставлення до себе

Себе треба любити, про себе потрібно піклуватися. Наприклад, під час занять у спортзалі потрібно думати не про те, щоб швидше піти й рахувати хвилини, а займатися із задоволенням, з думками про те, що кожна вправа підтягує ваші м’язи …. Кожна вправа наближає Вас до ідеалу!

Навряд чи вийде схуднути, якщо постійно лаяти себе: «Я товста!», «Я нічого не можу!». Треба говорити собі: «Я сильна, я впораюся!», «У мене все вийде».

 

Принцип № 7. Друзі

Вести здоровий спосіб життя легше не поодинці, а в компанії. В ідеалі, звичайно, потрібно, щоб усі навколо дотримувалися такої ж життєвої позиції – разом веселіше і є дух суперництва, наприклад, у позбавленні від зайвої ваги.

Уявіть, що всі навколо ведуть здоровий спосіб життя, всі в прекрасному настрої, бажають один одному тільки добра. З ранку всі домочадці не за ванну лаються, а бажають один одному чудесного дня. Не життя, а казка…

Турбота про своє здоров’я не має бути проблемою, це має бути способом життя. Здоровим способом життя. Краще вже бігати на свіжому повітрі, ніж по лікарях.2

                    2. Заповніть таблицю: запишіть 5 факторів, що ослаблюють здоров'я людини.

Фактори, що зміцнюють та ослаблюють здоров’я

Фактори, що зміцнюють здоров’я

 

Фактори, які ослаблюють здоров’я людини

 

1. Фізична активність і загартування організму

 2. Повноцінне раціональне харчування  

3. Чіткий режим дня

4.  Урівноваженість почуттів, подолання емоційних конфліктів

5. Спілкування з природою. 

        

1 ...

2 ...

3 ...

4 ...

5 ...



Число для учнів 21 групи                                                Число для учнів 22 групи  
  01.11.22           Тема програми. Біологічні основи здорового способу життя.      26.09.22
                Урок № 11. Тема. Науки,що вивчають здоров'я людини. Принципи здорового                                                             способу життя.
                                                І. Із тексту випишіть:

 а)    Біологічні науки, що вивчають здоров’я людини.
 б) Визначення здоров'я

            1.Біологічні науки, що вивчають здоров’я людини.

Фізіологія — наука, яка вивчає закономірності функціонування й регуляції як організму людини в цілому, так і окремих його систем.

Анатомія — наука, яка вивчає форми і пропорції тіла людини та його частин, окремі ани, їхню макроскопічну й мікроскопічну будову.

Психологія — наука, яка вивчає психічну діяльність людини, закономірності її розвитку й функціонування.

Біохімія — наука, яка вивчає хімічний склад живих організмів та хімічні процеси, які лежать в основі їхньої життєдіяльності.

Цитологія — наука, яка вивчає будову та функціонування клітин

Гістологія — наука, яка вивчає будову та особливості функціонування тканин.

Ендокринологія — наука, яка вивчає будову та особливості функціонування залоз внутрішньої секреції.

Генетика людини — наука, яка вивчає спадковість і мінливість людини.Збереження життя і здоров’я — найперша потреба людини.

Прикладні біологічні науки:

Медицина - наука, спрямована на зміцнення та охорону здоров'я людини, продовження ї життя, запобігання хворобам.

Гігієна - наука про здоров'я та його збереження.                                                  

Валеологія - наука, що вивчає методи здорового способу життя.

Екологія людини - дослідження впливу на людину природних і соціальних факторів навколишнього середовища.   (Бесіда)

2. Валеологія – наука про здоров’я дитини.

 

Валеологія (лат. valeo – бути здоровим і грец. logos – учення, наука) – наука про формування, збереження та зміцнення здоров'я людини в духовному, психічному, фізичному і соціальному плані.

Наука валеологія виникла на стику низки наук, зокрема медицини, фізіології, психології, педагогіки, соціології тощо.

Об'єктом сучасної медицини є хвора людина та людина, яка перебуває у "третьому стані". Ця наука в основному лікувальна, а зусилля профілактичної медицини спрямовані, головним чином, на захист людей від певних захворювань.

Об'єктом науки валеології є здорова людина   а її предметом – здоров'я індивіда, що живе в реальному, складному світі.

Людям доводиться відчувати на собі переважно негативний вплив факторів навколишнього середовища, які призводять до виникнення у них стану передхвороби, або "третього стану".

Завданням, валеології є не тільки констатація "третього стану" організму, але й розробка методів і способів виведення людини з нього, а також запобігання цьому станові з метою покращання здоров'я.

3Поняття про здоров’я. Кількісні та якісні показники здоров’я.

Здоров’я – це стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, високої працездатності та соціальної активності людини.
Здоров’я буває фізичним, психічним та духовним. Кожна людина, якщо вона хоче бути здоровою, повинна запам’ятати такі правила здорового способу життя: правильно харчуватися, постійно тренувати своє тіло, дотримуватися певних гігієнічних норм, чергувати працю й відпочинок, уникати різних шкідливих звичок (куріння, алкоголь, наркотики).
Стан здоров’я визначається добрим самопочуттям людини (суб’єктивний критерій). Існують і об’єктивні критерії здоров’я. Це антропометричні показники: нормальний зріст, нормальна і пропорційна будова тіла, анатомічні, фізіологічні, біохімічні. Що відповідають нормі не тільки за умов фізичного спокою, але й у період певних фізичних або психічних навантажень, переміни кліматичних умов проживання.
Здоров’я – це стан, коли у відповідь на дію різноманітних подразників у організмі виникають відповідні реакції, які за характером і силою часом і тривалістю властиві більшості людей даного віку і статі.


Хвороба — це патологічний процес, який проявляється порушеннями морфології (анатомічної, гістологічної будови), обміну речовин чи/ та функціонування організму або його частин.

Хвороба – це життя та функціонування організму в умовах анатомічних і функціональних порушень клітин, тканин, органів і систем. Хвороби бувають набутими, спадковими та вродженими.
Хвороби виникають під дією шкідливих чинників, коли їхня сила перевищує захисно-пристосувальні можливості організму. Іноді достатньо лише одноразової дії такого агента. Розвиваються хвороби також і за тривалої дії шкідливих чинників. Шкідливо впливають на організм людини підвищене радіоактивне випромінювання, хімічне та пилове забруднення довкілля, різні бактерії та віруси; порушення правил здорового способу життя, порушення гігієнічних норм.

Хвороба – порушення життєдіяльності організму, взаємозв’язку його з навколишнім середовищем, що призводить до тимчасового або постійного зниження чи втрати працездатності. Перебіг хвороби буває прихованим, гострим, хронічним. Хвороба може закінчитися одужанням, інвалідністю або смертю. Хвора людина потребує лікування, співчуття та турботи.
Хвороба – це єдність двох протилежних тенденцій – руйнівної і захисної, що перебувають у постійній боротьбі.

      Завдання сучасної медицини. 

а) Продовження життя людини.

б) Зменшення дитячої смертності.

в) Перемога над інфекційними хворобами, зокрема над СНІДом.

г) З’ясування причин ракових хвороб та ефективне лікування онко-хворих людей.

6. Досягнення сучасної медицини. Застосування кібернетики у медицині.

Використання штучного апарату, що збагачує кров на кисень під час операції на серці та штучної нирки, а також інших органів.

 

            2.Дайте відповіді.

1. З’ясуйте, як називається здатність організму пристосовуватись до мінливих умов навколишнього середовища:

а) акомодація;

б) акцепція;

в) адаптація;

г) антропологізація.

2. Визначте, що є причиною порушення нормальної життєдіяльності організму, в результаті чого знижуються його пристосувальні можливості:

а) адаптація;

б) хвороба;

в) втома;

г) стрес.

3.Опрацюйте параграф19 підручника і заповніть табл. на с.71


                                 Тема програми. Адаптації. 
               Урок №10.Тема. Узагальнення знань
До 26.10.22 до 20.00 пройти тестування
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3584889                                       
                                            Тема програми. Адаптації.
              Урок № 9.Тема. Фотоперіодизм та його адаптивне значення.

Прочитати у параграфі 18 підручника (с.66) про фотоперіодизм ,переглянути відео

та записати по 2 приклади фотоперіодизму у рослин та тварин. Письмово відповісти

1.Яким чином фотоперіодичні реакції регулюються у рослин і тварин?

 2.Чи для всіх організмів характерний фотоперіодизм?

     3.У чому полягає адаптивне значення фотоперіодизму?


https://www.youtube.com/watch?v=If_2ac7cMoY&ab_channel=%D0%91%D0%86%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%AF%D0%B4%D0%BE%D0%97%D0%9D%D0%9E




                                        Тема програми 1. Адаптації.
Урок №8. Тема.Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня                                                   організації.

  1)  Прочитайте текст і параграф 18 (с.64) підручника, запишіть класифікацію біоритмів.

  2)виконайте письмово завдання розміщені після тексту.

1. Хронобіологія – наука про ритми живої природи 

Світ, у якому ми живемо, володіє дивовижною здатністю до коливань. У 

природі з коливаннями можна зустрітися всюди. Наприклад: зміна пір

 року, наростання або зменшення сонячної активності, зміна дня і ночі,  періодичність припливів і відливів. 

Ці коливання періодично повторюються і їх називають ритмами.  Отже,ритм – це повторення події через певні проміжки часу. Таким  чином, світ живе за законами ритму.  

 Основоположником хронобіології став французький вчений де Мерон у   1729 році. Він уперше помітив, що рослини вночі опускають і зжимають   листя, а в день піднімають і розправляють їх. 

2. Поняття про біологічні ритми, їх класифікація 

 

 

Біологічний ритми - періодично повторювані зміни активності процесів  життєдіяльності організмів.. 

Значення: завдяки біоритмам організм орієнтується в часі і готується до  змін умов існування. Ця здатність передається спадково і притаманна  практично всім живим організмам. 

Давайте поміркуємо. Які характеристики нашого організму ритмічно  змінюються? 

Вірно, це температура тіла, і дихання ( частота вдих – видих), і  серцебиття, і тиск, і багато інші. 

Вони розвиваються у тісному зв’язку з навколишнім середовищем і є  результатом пристосування до тих факторів навколишнього середовища,  які змінюються з чіткою періодичністю ( обертання Землі навколо своєї  осі і навколо Сонця, коливання освітленості, температури, вологи,  напруги електромагнітного поля Землі і т.д.). 

За класифікацією біоритми розрізняють: 

 ендогенні ( внутрішні) або фізіологічні і екзогенні (зовнішні) або екологічні.

Ендогенні ( внутрішні) або фізіологічні мають періоди від часток секунди  до декількох хвилин: ритм дихання, серцебиття, травлення, виділення,  синтез ДНК, РНК, робота ферментів, артеріальний тиск тощо. 

Екзогенні ( зовнішні) або екологічні пов'язані з природним ритмом  навколишнього середовища: добові( основні), сезонні ( річні), приливно відливні ритми

Познайомимося із процесами біоритмів організмів ближче.  Роздивимося детальніше: добові, річні , приливно- відливні ритми.

Добові ритми – ритми, які пристосовують організм до зміни дня і ночі. Причиною добових ритмів є обертання Землі навколо своєї осі. 

Добові ритми виявлені як у багатоклітинних, так і в одноклітинних  організмів. У рослин інтенсивний ріст, розпускання квіток, закривання і  відкривання продихів приурочені до певного часу доби. Спостерігаються  ритми і в протіканні процесів дихання і фотосинтезу, що проявляється в їх  посилення або ослаблення. 

У тварин сильно змінюється активність протягом доби. За цією ознакою  розрізняють денних і нічних тварин. Добові ритми проявляються у  чергуванні сну і неспання, зміна рухової активності, частоти пульсу,  температури тіла. 

У людини виявлено близько 100 періодично повторюваних процесів. Наприклад, протягом доби максимальна маса тіла відзначається в 18-19  годин, температура тіла – в 16 – 18 годин, частота дихання – у 13 – 16  годин, частота серцевих скорочень – у 15 – 16 годин, навіть шкіра більш  чутлива до косметичних процедур в світлий час доби. 

 

(Питання: Як ви думаєте, чи у всіх організмів проявляються добові  ритми?) 

відповідь : Добові ритми проявляються не у всіх видів, а тільки  у тих, у житті яких зміна дня і ночі відіграє важливу екологічну роль.  Мешканці печер і глибоких вод, де немає зміни дня і ночі, живуть за  іншими ритмам. 

Серед наземних хребетних і безхребетних добова періодичність також  виявляється не у всіх. Наприклад, землерійки змінюють активність і  відпочинок кожні 

15-20 хвилин, незважаючи на день і ніч. У цих тварин обмін речовин  протікає дуже швидко, тому вони змушені харчуватися цілодобово.

Періодичність передається у спадок. Порушення добової ритміки  організму в умовах нічної роботи, підводного плавання, космічних  польотів інші представляють серйозну медичну проблему. 

Річні ритми – це ритми, які пристосовують організм до сезонної зміни  умов. 

Причина: рух Землі навколо Сонця. 

При річному русі Землі по орбіті навколо Сонця на нашій планеті  відбувається зміна пір року: зими, весни, літа й осені. 

У житті видів періоди зростання, розмноження, линьок, міграцій,  глибокого спокою закономірно чергуються й повторюються таким чином,  що критичний час року організми зустрічають у найбільш стійкому стані.  Самий уразливий процес – розмноження і вирощування молодняку – припадає на найбільш сприятливий період. На цей же період припадає  цвітіння рослин, дозрівання плодів і насіння (вегетаційний період). 

Ця періодичність зміни фізіологічного стану протягом року багато в чому  вроджена, тобто проявляється як внутрішній річний ритм. 

Якщо, наприклад, австралійських страусів або дику собаку дінго  помістити в зоопарк Північної півкулі, період розмноження у них настане  восени, коли в Австралії весна. 

Перебудова внутрішніх річних ритмів відбувається з великими  труднощами, через цілий ряд поколінь. 

Задовго до настання несприятливих періодів в організмів починається  тривалий процес підготовки. У організмів багато пристосувань до  сезонного ритму зовнішніх умов. Задовго до настання зими у рослин  опадає листя, дозрівають плоди і насіння. Одні тварини стають  малорухомими і впадають в заціпеніння, інші готуються до активного  життя у суворі холода, треті йдуть від несприятливих умов. Різкі короткочасні зміни погоди (приморозки влітку або зимові відлиги)  зазвичай не порушують річних ритмів рослин і тварин. 

Таким чином, головним фактором, на який реагують організми в  річних циклах, є не випадкове зміна погоди, зміна довготи дня. Це  єдиний астрономічний сигнал настання нового сезону. 

Приливно-відливні ритми – ритми, які характерні для мешканців  прибережної зони морів і океанів. 

Це найбільш складна ритміка в житті живих організмів. Так біля берегів 

Атлантичного океану вода піднімається і спадає двічі на добу з періодом  12,4 години (це рівно половина місячного періоду). Отже, точний час  припливів постійно зсувається. 

Життя в приливно-відливної зоні представлена великим різноманіттям  видів. На час відливів молюски щільно стискають раковини, рачки  ховаються в пісок або під мокрі водорості. Складність, в даному випадку,  полягає ще й у тому, що на життя цих організмів впливає також і добова  періодичність. Рачки і краби під час денних припливів поводяться  активніше, ніж під час нічних припливів. 

Таким чином, біологічні ритми пристосовують організм до циклічних змін  у зовнішньому середовищі. 

За точність роботи біологічні ритми називають біологічними го

Людина може використовувати знання про біологічні ритми в практичній  діяльності. Наприклад, при вирощуванні овочів і фруктів, для підвищення  несучості курей, завдяки штучному збільшенню довжини дня, можна досягти 

великих результатів. 

Біологічний годинник – здатність організму реагувати на плин часу. 

«Біологічний годинник» або «Квітковий годинник» створений понад два  століття тому шведським ботаніком Карлом Ліннеєм.  

Циферблат годинника — квіткова клумба, розділена на кілька секторів,  кожен з яких займає певний вид рослин. Час розкривання (закривання) квітів  кожного сектора відповідає певному часові доби. Це не лише найкрасивіший  годинник, він найкраще відповідає нашим власним біоритмам. 

Ідеальним для людського здоров'я є життя «за cонячним годинником»:  вставати на світанку, лягати після заходу сонця. Але кожна людина  індивідуальна, вона не схожа на інших, має свої біологічні ритми. Саме вони  впливають на час нашої працездатності та бажання поспати. 

У залежності від характеру біоритмів люди діляться на три хронотипи (сови, жайворонки і голуби). 

Характерні ознаки « сови»: 

- максимальна працездатність ввечері ( вночі); 

- легко пристосовуються до змінних ритмів; 

- не бояться труднощів, емоційних переживань; 

- стресостійкі; 

- легко відносяться до успіхів і невдач. 

Совами були такі великі люди як Лев Толстой, А.П. Чехов. 

Характерні ознаки «жайворонка »: 

- максимальна працездатність вранці; 

- не конфліктність; 

- любов до спокою; 

- невпевненість у собі; 

- наявність психологічних проблем. 

Видатні « жайворонки» Оноре де Бальзак, Д. І. Менделеєв. Характерні ознаки «голубів »:

 - біоритми і показники знаходяться між показниками   «жайворонків » і « сов»; 

 - пік активності фізіологічних функцій припадає на денні години. 

Заглянемо у творчу лабораторію. 

Скориставшись тестом « Пізнай себе», визначте, до якої категорії  («жайворонок», «сова», «голуб») ви належите (психологічний метод  тестування).  

Тест « Пізнай себе» 

1. Чи важко вам прокидатися рано-вранці:  

а) так – 3;  

б) майже завжди – 2;  

в) рідко – 1; 

г) неважко – 0?  

2. О котрій годині ви переважно лягаєте спати: 

а) після 1.00 год. - 3;  

б) після 23.30 до 1.00 год. – 2;  

в) від 22.00 до 23.30 год. – 1;  

г) до 22 год. – 0? -3. 

Який сніданок ви вживаєте: 

а) дуже калорійний – 3; 

б) не дуже калорійний – 2; 

в) одне варене яйце чи бутерброд – 1; 

г) чашка чаю або кави – 0?  

4. У який час доби виникають роздратування або незначні сварки: а) у першій половині дня – 1;  

б) у другій половині дня – 0?  

5. Від чого ви могли б легко відмовитися: 

а) від чаю або кави вранці – 2;  

б) від чаю ввечері – 0?  

6. Чи легко ви під час канікул порушуєте свій режим харчування:

а) дуже легко – 0;  

б) легко – 1; 

в) важко – 2; 

г) зазвичай не змінюю – 3?  

7. Зранку вас очікують важливі справи. Наскільки раніше ви ляжете  спати увечері:  

а) більш, ніж на 2 год. – 3;  

б) на годину – дві – 2;  

в) менш, ніж на годину – 1;  

г) як звичайно – 0?  

8. Як ви можете без годинника визначити тривалість 1 хвилини? а) менше хвилини – 0;  

б) більше хвилини – 2?  

Ключ до тесту: 

0-7 балів – ви «жайворонок»,  

8-13 балів – ви «голуб» (аритмік),  

14-20 балів – «сови».  

Порушення біоритмів може знижувати працездатність, надавати несприятливий вплив на людину. А саме викликає неврози, дратівливість,  призводить до глибоких розладів фізіологічних процесів. Одним з основних  їхніх проявів є постійне відчуття втоми. При пересуванні в інші годинні  пояси, порушуються регуляції процесів життєдіяльності, і необхідно від 2  днів до 2 тижнів, щоб відбулася синхронізація внутрішніх годин організму з  місцевим часом. А хто з вас відчуває на собі перехід на літній і зимовий час,  коли восени і навесні ми переводимо годинник? 

Це ще раз підтверджує існування біологічних ритмів у людини.


                              Тема програми 1. Адаптації.

Урок №7. Тема. Адаптації організмів до мешкання в організмі хазяїна.

1.Із тексту випишіть адаптації організмів до паразитичного способу життя.

2.Опрацюйте параграф17 і випишіть як організм хазяїна відповідає на оселення паразита.

Адаптації до паразитичного способу життя

Пристосування до паразитичного способу життя вимагає суттєвої перебудови організму, порівняно з вільноіснуючими предками та спорідненими групами тварин, які не є паразитами. Найпомітнішими є морфологічні адаптації, особливо відмінності у зовнішньому вигляді паразитів. Проте зміни стосуються не лише зовнішньої або внутрішньої будови, відбувається також пристосування до певного типу паразитування фізіології та біохімії, обміну речовин в цілому.

.Морфологічні адаптації варто розглянути детальніше. Головні напрямки морфологічних змін у паразитів – це, з одного боку, спрощення, деградація частини систем і органів (локомоції, травлення, дихання тощо), а з іншого – виникнення певних органів та структур (прикріплення або фіксації, захисних пристосувань, особливої будови покривів тіла тощо). Звертає на себе увагу пріоритетний розвиток репродуктивної системи у більшості паразитів („закон великої кількості яєць”).Також слід зазначити, що у найпростіших, що не є внутрішньоклітинними паразитами, відбувається значне ускладнення структурної організації тіла. 

Форма тіла. У ектопаразитів зазавичай спостерігається сплощення тіла Інколи ектопаразити сплющені з боків (блохи). Паралельно нерідко відзначають спрощення членування тіла та редукцію кінцівок, як у паразитичних раків та багатьох інших членистоногих.

У багатьох паразитів кишечника водночас зі сплощенням спостерігається витягування тіла, яке до того ж  часто супроводжується його членуванням. У інших паразитів травного каналу може відбуватися перетворення тіла на своєрідний присосок (найпростіші лямблії). Витягування тіла спостерігається також у паразитів вузьких протоків та судин (трематоди-шистозоми тощо). Багато паразитів порожнин тіла і тканин мають кулясту чи веретеноподібну форму або стають галузистими чи коренеподібними.

Розміри тіла зазвичай збільшуються порівняно з вільноіснуючими родичами, напр., розміри водних і ґрунтових нематод становлять міліметр і менше, а розміри паразитичних сягають сантиметрів, десятків сантиметрів і на­віть метрів, є й велетні довжиною 10-15 м і навіть до 30 метрів.

Забарвлення тіла. Паразити зазвичай безбарвні. Забарвлені види частіше трапляються серед ектопаразитів, забарвлення яких може бути маскуючим (пухоїди лисух вугільно-чорні, лебедя – білі, а хижих птахів – смугасті), але окремі забарвлені види є і серед ендопаразитів.

Органи фіксації є характерною ознакою паразитів, особливо ектопаразитів та паразитів трубчастих органів, по яких рухається рідина. Серед них розрізняють хитиноїдні органи різної будови: гачки, шипи, клапани, „розпірки” тощо та м’язові, переважно присоски та присмоктувальні щілини чи борозни. Закріплення може забезпечувати певна форма тіла чи його частин, довгі відростки, спеціалізовані кінцівки, особливі жалючі нитки, подібні до таких кишковопорожнинних.

Травна система може зазнавати, як вже зазначалося, редукції та спрощення аж до повного зникнення ( нематоди, паразитичні червоподібні молюски та раки) чи, навпаки, відбувається її гіпертрофія (наприклад, у членистоногих-кровососів та таких гематофагів, як п’явки та деякі нематоди).

Нервова система зазвичай зазнає спрощення, а органи чуття (очі, орга­ни рівноваги, тощо) паразити часто втрачають зовсім. У багатьох випадках також редукуються чи втрачаються і органи локомоції (крила, кінцівки).

Статева система паразитів зазнає багатьох змін. Значна частина паразитів є герматофродитами, що може бути успадкованою від предків (плоскі черви) чи набутою ознакою (деякі нематоди), хоча серед паразитів трапляються і вторинно роздільностатеві форми (деякі трематоди і цестоди). Зазвичай репродуктивні органи розвиваються надзвичайно, інколи витісня­ючи на певних стадіях розвитку всі інші системи органів і зрілі особини мо­жуть перетворюватися на мішечок з яйцями. Прикладом одного з крайніх ви­пад­ків є паразити джмелів - нематоди-сферулярії, у яких матка виверта­ється назовні і поступово збільшується, у багато разів перевищуючи розміри тіла, яке у зрілих нематод видається маленьким додатком до величезної матки.

Разом з морфологічними змінами пристосуванням до паразитизму можна вважати і виникнення явища чергування хазяїв, чергування вільноіснуючих і паразитичних стадій хазяїв у перебігу складного життєвого циклу, або ж чергування різних поколінь, паразитичних і непаразитичних, роздільностатевих і герматофродитних або партеногенетичних.

  
                              Тема програми 1. Адаптації.
          Урок№6. Тема.Організм як середовище мешкання.Паразитизм.

Опрацювати параграфи,  14 -16 підручника, , переглянути відео і записати визначення паразитизму, його форми та навести 3 будь-яких приклади адаптацій паразитів до існування в організмі хазяїна.                                               


                                

                                          Тема програми 1. Адаптації.
                        Урок №5Тема. Симбіоз та його форми.
1.Опрацювати параграф 13 підручника.

2.пройти тест, відповідь надіслати.

Тестові завдання

«Симбіоз та його форми»

1.     В   науку в 1879 році поняття "симбіоз" і "мутуалізм" ввів:


а)     Роберт Гук

б)    Жан Батіст Ламарк;

в)     Володимир Вернадський

г)     Генріх Антон де Барі;


2.     За  характером взаємодії розрізняють такі основні форми симбіозу, як..


а)     Контактні та дистантні

б)    Коменсалізм і мутуалізм

в)     Паразитизм і мутуалізм

г)     Коменсалізм , мутуалізм і паразитизм


3.     Класичним прикладом симбіозу на організмовому рівні є:


а)     Лишайники

б)    Коралові рифи

в)     Чорні курці


4.     Форма симбіозу, за якої співіснування є корисним та обов'язковим для обох симбіонтів:


а)     Паразитизм

б)    Коменсалізм

в)     Мутуалізм

г)     Креаціонізм


5.     Коменсалізм - це:

а)     форма симбіозу, за якої один з симбіонтів отримує користь від сумісного існування і завдає шкоди іншому

б)    форма симбіозу, за якої один із симбіонтів отримує користь від сумісного існування, не завдаючи шкоди іншому

в)     форма симбіозу, за якої існування є корисним для обох симбіонтів

6.     Стрімке завоювання квітковими рослинами планети та їхнє розмаїття зумовлено:


а)     симбіозом з комахами

б)    симбіозом з грибами

в)     симбіозом з метеликами

г)     симбіозом з вітром


7.     Форма симбіозу, за якої один з симбіонтів отримує користь від сумісного існування і завдає шкоди іншому – це …


а)     Паразитизм

б)    Коменсалізм

в)     Мутуалізм

г)     Креаціонізм


8.     Коменсалізм може проявлятися у формах:


а)     Прогресивної еволюції

б)    Екологічної ніші

в)     Квартиранства і коадаптації

г)     Квартиранства і нахлібництва


9.     Прикладами коменсалізму є відносини:


а)     Курей і лисиці

б)    епіфітних папоротей і дерев

в)     мурах і попелиць

г)     мікориза орхідей з грибами


10.                        Яка форма симбіозу проявляється в співіснуванні рака-самітники та актинії?


а)     Мутуалізм

б)    Паразитизм

в)     Коменсалізм

г)     Креаціонізм


11.                         Якою формою симбіозу є співіснування риб-прилипал і черепах?


а)     Паразитизм

б)    Креаціонізм

в)     Мутуалізм

г)     Коменсалізм


12.                         Якою формою симбіозу є співіснування людської аскариди в тонкому кишечнику людини?


а)     Паразитизм

б)    Креаціонізм

в)     Коменсалізм

г)     Мутуалізм

                      Тема програми. Повторення.

    Урок№4.  Тема. Способи терморегуляції оорганізмів.

    1.Опрацюйте параграф 11 підручника, прочитайте текст, складіть короткий конспект,  ознайомтесь з презентацією та за допомогою таблиці порівняйте стратегії виживання організмів у температурних умовах, що змінюються. Визначте особливості терморегуляції пойкіло- та гомойотермних організмів.

Ознака

Пойкілотермні організми

Гомойотермні організми

Джерело тепла

Етологічна терморегуляція

Фізична терморегуляція

Хімічна терморегуляція

Енергетичні затрати

Діапазон активності

Основні групи



Терморегуляція – сукупність фізіологічних процесів, що підтримують температуру тіла організму відмінною від температури навколишнього середовища.

Найкраще та найстабільніше терморегуляція працює у людини та деяких інших теплокровних тварин (переважно ссавців і птахів), у яких температура підтримується на майже сталому рівні, незалежно від змін температури зовнішнього середовища, у цих організмів терморегуляція є одним із аспектів гомеостазу. Крім них, багато організмів, від хребетних тварин до рослин, включаючи багатьох «холоднокровних», мають різноманітні рівні та методи терморегуляції, що дозволяють в певних межах регулювати температуру тіла.

Основні способи терморегуляції:

(самостійна робота учнів з матеріалом підручника с.38)

1.     Етологічна терморегуляція  (зміна пози, активний пошук сприятливих місць);

2.     Фізична терморегуляція  (конвекція, випаровування, теплообмін, випромінювання);

3.     Хімічна терморегуляція  (виділення тепла під час м’язового тремтіння, теплоутворення в клітинах жирової тканини).

Температурні пристосування є необхідною умовою існування живих істот через несприятливий вплив низьких і високих температур на біохімічні процеси. Так, за низької температури хімічні реакції сповільнюються, їхня швидкість стає недостатньою для забезпечення потреб організму. А за температури нижче нуля кристалики льоду, що утворюються в клітинних розчинах, розривають мембрани й спричиняють загибель клітин. Висока ж температура розбалансовує процеси обміну речовин: одні починають відбуватися настільки швидко, що інші не встигають забезпечувати їх реагентами чи утилізувати продукти. При подальшому нагріванні білки втрачають природну структуру (денатурують), а разом із нею і функції. Щоб уникнути цих явищ, організми намагаються підтримувати температуру свого тіла у відповідному діапазоні.

Температуру тіла організму визначає його тепловий баланс: співвідношення кількостей отриманої і втраченої теплової енергії. Основними джерелами теплоти для організму є надходження енергії від більш нагрітих об'єктів (переважно Сонця, повітря й води) і вироблення в організмі. Теплота в тілі всіх істот виробляється як побічний продукт процесів окиснення й розщеплення АТФ. Тому чим активніший метаболізм організму, тим більше теплової енергії в ньому утворюватиметься. Загалом терморегуляція може здійснюватися двома принциповими механізмамизміною інтенсивності теплоотримання чи регуляцією своїх тепловитрат. І організми користуються обома.

 Параметри тіла тварин залежать від температурних умов, у яких вони живуть

Для теплокровних тварин (птахів і ссавців) існує залежність між розмірами тіла й температурою середовища.

1.     Правило німецького еколога Карла Бергмана  (1847р.)

2.     Правило американського зоолога Джоеля Аллена (1877 р.)


             презентація:

                     Тема програми 1. Адаптації.

   Урок№3.   Основні середовища існування та адаптаціїї до них організмів.(#10, 12)

                       Тема програми 1. Адаптації.

Урок№2. Основні середовища існування та адаптаціїї до них організмів.(#8, 9)

                         Тема програми. Повторення.

Урок№1. Повторення теми Ікурсу "Адаптації"

                Повторити  #1- #7 підручника.

         

Немає коментарів:

Дописати коментар