вівторок, 14 листопада 2023 р.

2023-2024н.р. Біологія І курс (14гр.)

                                   Біологія І курс (11,12 гр.) 2023-2024 н.р.        

                  Дистанційне навчання з предмета "Біологія та екологія"

  Шановні учні! В цьому блозі я буду проводити з вами дистанційне навчання. 

Підручник :  Л.І. Остапченко "Біологія і екологія" 10кл., рівень стандарту, К., "Генеза",2018

   електронна версія    https://pidruchnyk.com.ua/1368-biologiya-ekologiya-ostapchenko-10-klas.html

                      Тема програми. Обмін речовин і перетворення енергії.     

   Урок № 19. Тема. Білки, нуклеїнові кислоти, огляд будови й біологічної ролі.

1Опрацювати параграф 16 с.63 за підручником Л.І.Остапченко "Біологія і екологія",

10кл., рівень стандарту,2018, переглянути презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-bioorganichni-rechovini-bilki-nukle-novi-kisloti-117035.html

  і записати відповіді на наступні питання:

а)Які речовини називаються органічними?

б)Назвати органічні сполуки живих систем (клітин).

в)Чи є білки полімерами?

г)Які мономери білків?

д)Які 2 групи амінокислот розрізняють?

є)Назвати 4 рівні організації білків

ж)Що таке ферменти?Як їх ще називають?Яка їх функція?

і)Перелічити функції білків.

2.Опрацювати параграф18 с.70 і записати:

а)Які мономери нукл. кислот?

б)Види нукл.кислот: РНК, ДНК.

в)Яка будова нуклеотида РНК?

г)---------------------------ДНК?

д)Назвати типи нуклеотидів РНК.

є) -- ---------------------------ДНК

ж)Який нуклеотид є тільки у складі РНК?

з)Будова ДНК: складається із 2 ланцюгів

скручених у спіраль.Що таке принцип комплементарності?

і)Які функції ДНК?

к)Які типи РНК? Їх роль

л)Де в клітині є ДНК, РНК?

3Пройдіть тестування .( тести в доступі до)

                                           Тема програми. Біорізноманіття.                                   
 15.11.23        Урок №18. Тема.Узагальнення та систематизація знань
До 15.00 15.11.23 пройти тестування

                                      Тема програми. Біорізноманіття.

  15.11.23                Урок № 17. Тема. Біорізноманіття нашої планети. Хребетні тварини.

     Прочитайте текст і запишіть:

1) Загальні риси, що притаманні хребетним тваринам.

2) На які групи їх поділяють за сучасною систематикою?

1. Різноманітність хребетних тварин

Хребетні тварини є підтипом типу Хордові. Загальними ознаками Хребетних тварин є такі:

• хрящовий або кістковий осевий скелет, що розвивається навколо хорди;

• наявність черепа із щелепами;

• центральна нервова система у вигляді нервової трубки, що диференційована на головний та спинний мозок;

• парні кінцівки, пояси кінцівок;

• травні залози: печінка, підшлункова залоза;

• органи дихання — зябра або легені;

• кровоносна система замкнена, наявність серця на черевній стороні тіла;

• посмугована скелетна мускулатура;

• органи виділення — парні нирки.

Розглянемо основні групи, що входять до цього підтипу, та їхніх представників. Класи Хрящові та Кісткові риби об’єднані в один надклас — Риби. їхніми спільними рисами є: водне середовище існування, обтічна форма тіла, кінцівки у вигляді плавців, органи дихання — зябра, стрічкоподібні нирки, замкнена кровоносна система з одним колом кровообігу та двокамерним серцем (що розділене на передсердя й шлуночок), а також складна нервова система, представлена головним мозком, спинним мозком і нервами. Шкіра вкрита лускою. Рівень обміну речовин низький, холоднокровні. Між класами є певні відмінності.

1) Клас Хрящові риби: мають хрящовий скелет, не мають зябрових кришок та плавального міхура. Хвостовий плавець різнолопатевий. Тіло торпедоподібної форми. Рот розташований знизу тулуба. Живородні.

2) Клас Кісткові риби: мають кістковий скелет, зяброві кришки, плавальний міхур. Тіло сплющено з боків. Рот розташований посередині. Хвостовий плавець рівнолопатевий. Переважно ікрометальні.

3) Клас Земноводні: тіло розділене на голову, тулуб та кінцівки; шкіра волога, має залози, що виділяють слиз. Перші хребетні мешканці суходолу, розмноження і розвиток відбуваються у прісній воді. Кінцівки п’ятипалі, задні мають плавальну перетинку. Є органи дихання — легені (розвинуті слабко); властиве також шкірне дихання. Трикамерне серце (два передсердя, шлуночок), два кола кровообігу. Рівень обміну речовин низький, холоднокровні.

4) Клас Плазуни: шкіра суха, захищена роговими лусками й щитками; залоз немає. Перші справжні наземні хребетні тварини. Кінцівки п’ятипалі з кігтями, розташовані з боків тулуба. Органи дихання — легені. Трикамерне серце (два передсердя, шлуночок), у шлуночку з’являється неповна перегородка (поділ крові на артеріальну і венозну). Два кола кровообігу. Відкладають яйця, що мають білкову і пергаментну оболонки. Рівень обміну речовин низький, холоднокровні.

5) Клас Птахи: тварини, що пристосовані до польоту, мають обтічну форму тіла; суху, укриту пір’ям (видозміненими лусочками), шкіру; передні кінцівки перетворені на крила. Скелет легкий і міцний за рахунок порожнин у кістках, що заповнені повітрям, і зрощення кісток. Щелепи не мають зубів і вкриті роговим чохлом — дзьобом. Органи дихання — легені, мають повітряні мішки. Чотирикамерне серце (два передсердя, два шлуночки), у шлуночку з’являється повна перегородка — поділ крові на артеріальну і венозна. Два кола кровообігу. Рівень обміну речовин високий, теплокровні. Відкладають яйця, що мають білкову (джерело води), підшкаралупову і вапнякову оболонки (захист від пошкодження та потрапляння мікроорганізмів). Розвиток відбувається в яйці.

6) Клас Ссавці: мають високоорганізовану нервову систему, зокрема головний мозок із сильно розвинутими півкулями, а також органи чуттів. Розвиток ембріона відбувається у матці, утворюється плацента. Властиве живонародження, вигодовують малят молоком. Мають диференційовані зуби (ікла, різці, кутні). Система терморегуляції високорозвинена й складана, порівняно висока і стала температура тіла (+37-39 °С). Досконалі органи дихання та кровоносної системи (чотирикамерне серце з двох передсердь та двох шлуночків), з’явилася діафрагма. Шкіра має залози: потові, сальні, молочні, пахучі. Мають волосяний покрив (захист від пошкоджень, теплоізоляція). Кінцівки розміщені під тулубом, п’ятипалі зі кігтями.

2. Значення хребетних тварин в екосистемах та житті людини

Значення в екосистемах:

• риби — ланка у харчовому ланцюзі; регулюють чисельність водних безхребетних тварин;

• земноводні — ланка у харчовому ланцюзі, регулюють чисельність безхребетних тварин;

• плазуни — регулюють чисельність молюсків, комах, гризунів; є ланкою в ланцюгу живлення;

• птахи — ланка в ланцюзі живлення; деякі види запилюють квіткові рослини; поширюють плоди і насіння рослин; обмежують чисельність дрібних тварин;

• ссавці — ланка ланцюга живлення в екосистемах; деякі види запилюють квіткові рослини (рукокрилі, гризуни); сприяють поширення плодів та насіння рослин; хижаки обмежують чисельність інших тварин; беруть участь у ґрунтоутворенні (риючі види).

Значення в житті людини:

• риби — використовуються у їжу; є джерелом риб’ячого жиру та деяких лікарських речовин; сировина для виготовлення кормів для свійських тварин, клею, шкіри, мила, добрив; використовують у акваріумах;

• земноводні — знищують комах та їхніх личинок — шкідників культурних рослин, кровосисних комах; деяких земноводних уживають у їжу (жаб);

• рептилії — є небезпечні (отруйні) для людини види, але отрута також є сировиною для деяких лікарських засобів; деякі види вживають у їжу (черепах);

• птахи — джерело м’яса, яєць, пуху; комахоїдні та хижі птахи знищують шкідників культурних рослин; естетичне значення (декоративні породи);

• ссавці — джерело м’яса, жиру, молока, вовни, шкіри; гризуни шкодять сільському господарству; хижаки шкодять свійським тваринам; естетичне значення (декоративні породи); деякі види є переносниками захворювань людини.

Немає коментарів:

Дописати коментар